Saturday, December 31, 2011

::SaYu HaTi iNi::


Munajat Seorang Hamba
Album : Cahya Ilahi

Munsyid : Hijjaz
http://liriknasyid.com

Dikala malam sunyi sepi 
Bani insan tenggelam dalam mimpi 
Musafir yang malangini pergi membasuh diri 
Untuk mengadap mu oh tuhan 

Lemah lutut ku berdiri 
Di hadapan mu tangisanku keharuan 
Hamba yang lemah serta hina 
Engkau terima jua mendekati 
Bersimpuh dibawah duli kebesaran-Mu 

Tuhan hamba belum pasti 
Bagaimana penerimaanmu 
Dikala mendengar pengaduanku 
Ku yakin kau tak mungkiri 
Dalam wahyu yang Kau nuzulkan 
Kau berjanji menerima pengaduanku 


Dan Kau berjanji sudi mengampunkan ku 
Dari segala dosa yangku lakukan 

Ampunan mu tuhan 
Lebih besar dari kesalahan insan 
Hamba yakin pada keampunanmu tuhan 
Bukan tidak redha dengan ujian 
Cuma hendak mengadu pada mu 
Tempat hamba kembali nanti di sana

Lagu yang begitu menusuk hati ini, syahdu ja. Bila dengar begitu kerdilnya kita dan hanya kepada Dialah mengadu. Dialah tempat kita bergantung dan mengadu selalu.

Ya Allah kuatkanlah hati ini menujuMu dan moga diri ini sentiasa istiqamah dijalan ini Ya Allah. Aku tahu banyaknya dosaku tetapi aku tahu yang Engkau Maha Pengampun lagi Maha Pengasih. Hamba tagih kasih dan sayangMu.

~Insan biasa menuju Ilahi~

Wednesday, December 14, 2011

D I F F E R E N C E S B E T W E E N L O V E A N D L I K E


Saya mau jiwang-jiwang sebentar sebab saya tengah stress!! 



In front of the person you love, your heart beats faster

But in front of the person you like , you get happy.



In front of the person you love, winter seems like spring
But in front of the person you like, winter is just a beautiful winter.

If you look into the eyes of the one you love, you blush
But if you look into the eyes of the one you like, you smile.

In front of the person you love, you can' t say everything on your mind
But in front of the person you like, you can.

In front of the person you love, you tend to get shy
But in front of the person you like, you can show your own self.

Then person you love comes into your mind every 2 minutes.
You can't look straight into the eyes of the one you love
But you can always smile into the eyes of the one you like.

When the one you love is crying, you cry with them
But when the one you like is crying, you end up comforting.

The feeling of love starts from the eye
And the feeling of like starts from the ear.

So if you stop liking a person you used to like
All you need to do is cover your ears,
But if you try to close your eyes
Love turns into a drop of tear and remains in your heart forever after.



Author Unknown

"CINTAI DALAM DIAM, ITU LEBIH BAIK"
"KERNA ALLAH ITU  MAHA MENGETAHUI APA YANG TERBAIK BUAT KITA
BERDOA DAN TERUS BERDOA MOGA DIA TEMUKAN JODOH YANG SERASI DENGAN DIRI KITA"

~And never trap yourself in love relationship, SAY NO TO COUPLE~

HOW TO STOP WORRYING AND START LIVING

Assalamualaikum w.b.t.
Harapnya semua pembaca di dalam keadaan sihat dan tiada kerisauan didalam diri. Alhamdulillah kerisauan yang minggu lalu yang begitu banyak mencengkam diri telah berakhir dengan test 2 finance tadi, Alhamdulillah, syukur pada Allah. Assignment juga sudah berakhir, masa untuk mulakan perang final examination starting 30hb ni.  Ya Allah. Permudahkanlah segalanya.

Seperti yang saya janjikan saya ingin berkongsi sebuah lagi buku karangan DALE CARNEGIE, iaitu Buku. "HOW TO STOP WORRYING AND START LIVING". Semoga kita semua mendapat manfaat yang sama.

PART 1: FUNDAMENTAL FACTS YOU SHOULD KNOW ABOUT WORRY
Rule 1: If you want to avoid worry, do what Sir William Osler did, Live in 'day-tight compartments' Don't stew about the future. Just live each day until bedtime.
Rule 2: The next time trouble- with a Capital T-backs you up in a corner, try the magic formular of wills H. Carrier:

  • Ask yourself, "What is the worst that can possibly happen If I can't solve my problem?"
  • Prepare yourself mentally to accept the worst-if necessary.
  • Then calmly try to improve upon the worst-which you have already mentally agreed to accept.
Rule 3: Remind yourself of the exorbitant price you can pay for worry in terms of your health. "Those who do not know how to fight worry die young"

PART 2: BASIC TECHNIQUES IN ANALYZING WORRY
Rule1: Get the facts. Remember that Deen Hawkes of Columbia University said that, 'Half the worry in theb world is caused by people trying to make decisions before they have sufficient knowledge on which to base a decision.'
Rule2: After carefully weighing all the facts, come to a decision.
Rule3: Once a decision is carefully reached, act! Get busy carrying out your decision-and dismiss all anxiety about the outcome.
Rule4: When you, or any of your associates, are tempted to worry about a problem, write out and answer the following questions:
  • What is the problem?
  • What is the cause of the problem?
  • What are all possible solutions?
  • What is the best solutions?
PART 3: HOW TO BREAK THE WORRY HABIT BEFORE IT BREAKS YOU
Rule1: Crowd worry out of your mind by keeping busy. Plenty of action is one of the best therapies ever devised for curing 'wibber gibbers'.
Rule 2: Don't fuss about trifles. Don't permit little things- the mere termites of life-to ruin your happiness.
Rule 3: Use the law of average to outlaw your worries. Ask yourself: 'What are the odds against this thing's happening at all?'
Rule 4: Cooperate with the inevitable. If you know a circumstance is beyond your power to change or revise, say to yourself: 'It is so; it cannot be otherwise.'
Rule 5: Put a 'stop-loss' order on your worries. Decide just how much anxiety a thing may be worth-and refuse to give it any more.
Rule 6: Let the past bury its dead. Don't saw sawdust.

PART 4: SEVEN WAYS TO CULTIVATE A MENTAL ATTITUDE THAT WILL BRING YOU PEACE AND HAPPINESS.
Rule 1:  Let's fill our minds with thought of peace, courage, health and hope, for 'our life is what or thoughts make for'.
Rule 2: Let's never try to get even with our enemies, because if we do we will hurt ourselves far more than we hurt them. Let's do as General Eisenhower does: "Let's never waste a minute thinks about people we don't like".
Rule 3:
 A) Instead of worrying about ingratitude let's expect it. Let's remember that Allah, its better for us and only thanks Him. Why should we expect more gratitude than Allah give us. It is natural for people to forget to be grateful, so if we go around expecting gratitude, we are headed straight for a lot of heartaches.
B) Let's remember that the only way to find  happiness is not to expect gratitude but give for the joy of giving.
C) Let's remember gratitude is a 'cultivated trait; so if we want our children to be grateful, we must train them to be grateful.
Rule 4: Count your blessing- not your troubles!
Rule 5: Let's not imitate others. Let's find ourselves and be ourselves, for 'envy is ignorance' and 'imitation is suicide'.
Rule 6: When fate hands us a lemon, let's try to make a lemonade.
Rule 7: Let's forget our own unhappiness-by trying to create a little happiness for others. 'When you are good to others, you are best to yourself'.

PART 5: THE PERFECT WAY TO CONQUER WORRY

PRAYER!---> Make a good relationship with Allah-strengthen it!

  • Its help us to put into words exactly what is troubling us. We ask help for a problem-even for Allah, we must put it into words.
  • It gives us a sense of sharing our burdens, of not being alone. Sometimes, we can't tell someone our troubles when we can't tell anyone else-we can always tell Allah.
  • Prayer puts into force an active principle of doing. It's a first step toward action.
World Famous Scientist, Dr. Alexis Carrel, said: 
"Prayer is the most powerful form of energy one can generate."

PART 6: HOW TO KEEP FROM WORRYING ABOUT CRITICISM
Rule 1: Remember that "unjust criticism is often a disguised compliment. It often means that you have aroused jealousy and envy". Remember that no one ever kicks a dead dog.
Rule 2: Do the very best you can and then put up your old umbrella and keep the rain of criticism for running down the back of neck.
Rule 3: Let's keep a record of the fool things we have done and criticize ourselves. Since we can't hope to be perfect, let's do what E.H. Little said : Let's ask for unbiased, helpful, constructive criticism.

PART 7: SIX WAYS TO PREVENT FATIGUE AND WORRY AND KEEP YOUR ENERGY AND SPIRIT HIGH.
Rule 1: Rest before you get tired.
Rule 2: Learn to relax at  your work.
Rule 3: Learn to relax at home.
Rule 4: Apply these for good working habits.
  • Clear your desk of all papers except those relating to the immediate problem at hand.
  • Do things the order of their importance. 
  • When you face a problem, solve it then and there if you have the facts necessary to make a decision.
  • Learn to organize, deputize and supervise.
Rule 5: To prevent worry and fatigue, put enthusiasm into your work.
Rule 6: Remember, no one was ever killed by lack of sleep. It is worrying about insomnia that does the damage-not the insomnia. 

PART 8: "HOW I CONQUERED WORRY" 
31 True Stories 

Story 1: Major troubles hit me all at once.
  • Remember today is tomorrow you worried about yesterday. Ask yourself, How do I know this thing I am worrying about will really come to pass. (by C.I. Blackwood)
Story 2: I can turn myself into a shouting optimist within an hour by Roger W.Babson, Famous Economist.
  • Here is a method that deserve a whole chapter. Read history! Try to get the viewpoint of ten thosand years- and see how trivial your troubles are, in terms of eternity!
Story 3: I lived in the Garden of Allah by R.V.C Bodley, author of wind in the Sahara, The Messenger.
  • When the fierce, burning wind blow over - and we can't prevent them let us too, accept the inevitable
  • (Part 3: and then get busy and pick up the pieces!)
Story 4: Five method I have used to banish worry by Prof. William Lyon Phelps.
  • Live with gusto and enthusiasm. ' I live everyday as if it were the first day I had ever seen and the last I were going to see.'
  • Read and interesting book.
  • Play games ' when I was terrible depressed, I forced myself to become physically active almost every hour of the day.'
  • Try to see my troubles in their proper perspectives.
  • J.C.Pemney learned to overcome worry almost instantaneousness because he discovered the one perfect cure-God.
Story 5: I was the worrying wreck from Virginia Tech by Jim Birdsali.

By Prof Baid give his 3 rules to break worry habit.
  • Find out precisely what is the problem you are worry about.
  • Find out the cause of the problem.
  • Do something constructive at once about solving the problem.
Story 6: By Percy H.Whiting, author of the five great rules of selling 

The point of this is: Don't take yourself too seriously. Try just laughing at some of your sillier worries and see if you can't laugh them out of existence.

And there are more stories and explanation that you can gain more knowledge if you buy or read this book. Then, what are you waiting for? Just grab it!! Try this book okay? ^_____^

MOOD : HAPPY, JUST FOCUS FOR MY FINAL EXAMINATION,
 ~All worries gone just like that~

Wednesday, December 7, 2011

How To Win Friends and Influence People


Assalamualaikum. Kali ni saya nak kongsikan pasal satu buku, kat atas  ini, bagi saya ianya sangat menarik dan isinya mantap dan gaya bahasanya mudah difahami. Buku ini bertajuk How to Win Friends and Influence People, tulisan Dale Carnegie.


        Pasti ramai yang sudah membacanya, kan? Cuma saya saja yang ketinggalan hehehe.Ya la, buku ini kan popular dan sekarang ni dah ada terjemahannya kalau saya tak tersilap. Penah jumpa jugak kat MPH tapi tak teringin pun nak beli tapi tadi, lepas saya solat zohor, masih awal lagi, so kaki saya melangkah ke "Resourse Centre", perpustakaan kecil di Kuliyyah saya. Hmm nak buat apa ya? Saya pun membelik-belik buka kat  rak tepi meja saya dan terjumpalah buku ni. Saya tak baca sangat pun tapi just tengok isi-isi penting dan cuba baca sikit-sikit penerangannya. Tapi buku ni memang mudah faham dan Ia adalah salah satu buku motivasi.

Apa ya ada dalm buku ni? Jom kita bedah~


PART 1: TECHNIQUE IN HANDLING PEOPLE


Principle 1: Don't Criticize, condemn or complain.
Principle 2: Give honest and sincere appreciation.
Principle 3: Arouse in the other person an eager want.


PART 2: 6 WAYS TO MAKE PEOPLE LIKE YOU


Principle 1: Became genuinely interested in other people.
Principle 2: Simple way to make first impression---> SMILE
Principle 3: Remember that person's name is to that person the sweetest and the most important sound in any language.
Principle 4: Be a good listener. Encourage others to talk about themselves.
Principle 5: How to interest people---> Talk in terms of the other's interest.
Principle 6: How to make people like you instantly--> make the other person feel important and do it sincerely.


PART 3: HOW TO WIN PEOPLE TO YOUR WAY OF THINKING.


Principle 1: The only way to get the best of an argument is to avoid it


(HOW TO KEEP A DISAGREEMENT FROM BECOMING AN ARGUMENT)
From: Article Bits and Piece
  • Welcome the disagreement means we must be tolerance.
  • Distrust your first instinctive impression--> be careful, keep calm and watch out for your first. reaction.
  •  Control your temper
  • Listen first.
  • Look or find the areas of agreement.
  • Be honest.
  • Promise to think over your opponent's ideas in study them carefully.
  • Thank your opponent sincerely for their interest.
  • Postpone action to give both side time to thinks through the problem.   


Principle 2: Show respect for the other's opinions. Never say, " You're wrong!."
Principle 3: If you are wrong, admit it quickly and emphatically.
Principle 4: Begin in a friendly way.
Principle 5: Get the other person, saying 'Yes, Yes' immediately.
Principle 6: Let the other person do a great deal of the talking.
Principle 7: Let the other person feel that the idea is his or her.
Principle 8: Try honestly  to see things from the other person's point of view.
Principle 9: Be sympathetic with the other person's ideas and desires.
Principle 10: Appeal to the nobler motives.
Principle 11: Dramatize your ideas.
Principle 12: Throw down a challenge.

PART 4: BE A LEADER 

(HOW TO CHANGE PEOPLE WITHOUT GIVING OFFENCE OR AROUSING RESENTMENT)

A leader's job often includes changing your people's attitudes and behavior.
Some suggestions to accomplish this:

Principle 1: Begin with praise and honest appreciations.
Principle 2: Call attention to people's mistake indirectly.
Principle 3: Talk about your own mistake before criticizing the other person.
Principle 4: Ask questions instead of giving direct orders.
Principle 5: Let the other person save face.
Principle 6: Praise the slightest improvement and praise every improvement. Be 'hearty in your approbation and lavish in your praise'.
Principle 7: Give the other person a fine reputation to live up too.
Principle 8: Use encouragement. Make the fault seem easy to correct.
Principle 9: Make the other person happy about doing the thing you suggest.

You want to know more??
Get this book and read more about this book~
It is a great book, Grab it and try it~

COMING SOON.....InsyaAllah
 BOOK TITLE: HOW TO STOP WORRYING AND START LIVING

~Let's  motivate ourself ~

Saturday, December 3, 2011

Stress ka?

Sahabatku,
Aku tahu kau menderita,
Aku mengerti kau sengsara,
Aku fahami kau merana

Namun apa yang aku mampu

Bila kau kata kau menderita,
Aku berdoa agar kau terus tabah

Bila kau kata kau sengsara,
Aku berdoa moga kau terus gagah

Bila kau kata kau merana
Aku berdoa harap kau tidak terus mengalah

Doaku tidak akan pernah putus agar,
moga dan harap keu terus diberikan kesempatan demi kesempatan

Puisi dari Dari Sufi
Karangan: Siti MunaZakiah

Kenapa saya post puisi ni sebab saya sedang merasai yang sahabat-sahabat saya sedang bertungkus lumus menyiapkan assignment masing-masing dan sedang menghitung detik final exam yang bakal kunjung tiba di penghujung bulan ini. Mungkin ada yang mengalami stress disebabkan kekusutan memikirkan segala macam hal dan keadaan mereke.

Bersabarlah dan cubalah pujuk diri masing-masing dengan ayat ini:

"...Allah tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
(Surah Al-Baqarah:286)

Cuba buat satu persatu dengan tenang dan jangan campur adukkan. Listkan dahulu mengikut keutamaan. InsyaAllah sama-sama kita cuba praktikkan. Berkenaan Final Exam pula, sekarang ni dah boleh kita plankan jadual study mengikut tarikh exam, subjek membaca dan mengira. Cuba buat jadual mengikut keupayaan masing-masing. We must start from now. InsyaAllah semoga Allah Talla memberikan kemudahan buat kita semua.
SAY NO TO STRESS!!!

~Planning is important BUT Praying is the MOST important~

Friday, December 2, 2011

Hadiah Untukmu

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah, syukur ke hadrat ilahi hingga ke hari ini, diri ini masih lagi diberi kesempatan untuk menghirup udara segar dan melihat keindahan ciptaanNya. Tiada kata yang dapat kugambarkan melainkan Alhamdulillah, sujud syukur ku setiap hari tanda terima kasihku padaMu.

Last week, Alhamdulillah tanpa diduga kad saya terpilih diantara yang tercantik dan menerima hadiah dari madam, huhu sungguh terharu, kesusahan kemarin dibalas dengan kegembiraan. Ada 6 orang yang mendapat hadiah dari madam, 2 lelaki dan 4 perempuan. huh sungguh tak percaya kad lelaki sangat cantik. Beriben-riben lagi. Kreatif juga. Bak kata madam juga, dah terbukti apa yang saya katakan, lelaki uga kreatif dan hadiah ini tanda saya ingin membalas kerja kamu yang bertungkus lumus itu. "Aikkk, tahu plak madam aku tak tidur malam". Tapi fikir-fikir balik, bukan madam yang nak bagi tapi Allah yang mengilhamkan kepada madam, hehehe ^_^

Jadi saya terfikir, tidak perlu ragu lagi kerna Allah mengetahui segala perkerjaan kita, apa yang kita buat ikhlas atau tidak. Hadiah itu tidak perlu kisah sangat kerana ia mungkin dapat segera dan mungkin juga lambat. Macam tu jugak la pemberian Allah Taala kepada kita, barang siapa yang berusaha dengan ikhlas tanpa mengharapkan apa-apa, nescaya dia akan menganugerahkan kita pahala yang besar disisinya. Kita tak perlu meminta-minta tetapi sentiasa berdoa berharap agar segala penat lelah kita mendapat keredhaan dan rahmat dariNya. =)

Cubalah untuk menerima dan redha terhadap apa yang ditakdirkan oleh Allah kerana Allah itu Maha Adil dan tidak mungkin melakukan kezaliman terhadap makhlukNya. Apa yangb ditentukan kepada manusia di luar dari pilihan manusia adalh kebijaksanaan dan keadilan Allah. Ada sesuatu hikmah disebalik ketentuan itu. Mungkin apa yang kita rasa baik sebenarnya adalah buruk bagi kita dan yang buruk itu sebenarnya baik bagi kita. Allah lebih mengetahui apa yang tidak ketahui. So, BE POSITIVE!!

Jadi, ada sebab kenapa apa yang kita impikan belum kita perolehi, bersabarlah!! Mungkin sebab kita terlalu leka urusan dunia hingga terkadang lupa padanya, Mungkin juga kita sering melengahkan kewajiban  kita kepadaNya atau Dia hanya meguji kita sebagai hambaNya. Dan jika Dia memberikan segala yang kita impikan itu juga merupakan  ujian buat kita, untuk melihat adakah kita seorang yang bersyukur ataupun terus alpa leka bila mendapat kesenangan.

 Jadi disini kita boleh berfikir sebenarnya, kita akan dapat apa yang kita impikan, jika kita senantiasa berdoa dan bersabardan terus bersabar kerana disitula kita akan rasa kemanisannya jika kita mendapatkan sesuatu yang diidamkan. Dan yakinlah  Allah akan sentiasa menguji tahap keimanan dan ketaqwaan kita terhadapNya dalam apa keadaan pun =).

Saya sentiasa mengimpikan kehidupan yang baik dan semoga jalan hidup yang dipilih ini merupakan jalan yang terbaik menuju Ilahi. Saya sentiasa mengharapkan diri ini sentiasa kuat dan tabah dalam menghadapi sebarang keadaan didunia penuh pancarobani ini, iaitu DUNIA AKHIR ZAMAN, ya zaman yang kita sedang lalui ini. Dan saya sangat takut menghadapi nerakaNya itu yang penuh azab itu. Apakah nasib saya nanti, merasa takut dan terfikir juga adakah diri ini layak menghuni Syurganya. Diri ini bukanlah baik, banyak, banyak, dan banyak sangat kekurangannya. (T_T)

Tetapi apa yang saya tahu, hidup perlu diteruskan, bersahabat dengan mereka-mereka yang dapat membawa diri kita kepadaNya, sahabat-sahabat yang sentiasa mengingatkan kita kepadaNya. Disamping terus menimba ilmu sebanyak mungkin. Motivasi diri yang tinggi dan bersikap positif amatlah perlu kerana itulah kekuatan yang Allah kurniakan buat hambanya yang sentiasa berfikir. Dan jangan sesekali berputus asa dengan rahmatNya. Kerana Dia sentiasa ada bersama-sama kita, cuma terkadang kitalah yang selalu melupakanNya. Pintu taubat sentiasa terbuka untuk hamba-hambaNya.

Dan itulah hadiah terbesar buat kita. SYURGA bagi mereka yang beriman denganNya. Apakah kita berpeluang?? Adakah kita akan menghuni Syurga itu? Semuanya berbalik pada diri masing-masing. Tanya iman masing-masaing. Salam Muhasabah!!

~Baiki Diri, Tingkatkan Rohani~




Wednesday, November 23, 2011

ISU DTE: SOLAT


MASA UNTUK TURUN KE BUMI 
(DOWN TO THE EARTH)

*23/11/2011

*Sesungguhnya benar, YA HARI INI (RABU)

*BERKUMPUL DI BAS STOP KAED

*5.30 Petang


Jom la reremai memeriah kan DTE ini.
Jangan lepaskan peluang mengajak orang kearah kebaikan.
~GRAB THIS GREAT OPPORTUNITY~

P/S: Jangan lupa tukar profile picture untuk menunjukkan tanda sokongan anda.
SAY YES TO DAKWAH!!







TAZKIRAH:


BAGAIMANA SOLAT PARA SAHABAT  YA?

Mujahid r.a meriwayatkan keadaan Abu Bakar r.a dan ‘Abdullah Bin Zubair r.a’ bahawa apabila mereka berdiri seolah-seolah sebatang kayu yang terpacak. [Tarikh Khulafa’] Iaitu tidak ada sebarang pergerakan langsung. Seseorang telah berkata, “apabila ‘ Abdullah bin Zubair r.anhuma bersujud, sujud beliau begitu lama dan beliau langsung tidak bergerak-gerak sehingga burung-burung datang hinggap di belakang beliau. Kadang-kadang beliau rukuk begitu panjang. Ada kalanya seluruh malam hingga ke subuh beliau habiskan hanya dalam rukuk. Kadang-kadang beliau sujud sehingga seluruh malam berlalu.

‘Umar r.a telah ditikam dengan pisau bermata dua yang menyebabkan beliau meninggal dunia. Sungguhpun darah sentiasa mengalir dan beliau kerapkali tidak sedarkan diri pada saat-saat akhir hayat beliau, namun dalam keadaan itu pun apabila diperingatkan tentang solah, beliau terus mengerjakan solah dan berkata,”Tiada bahagian dalam Islam bagi seseorang yang meninggalkan solah.”

‘Uthman r.a akan berjaga sepanjang malam dan akan mengkhatamkan seluruh al-Quran dalam satu rakaat solah.

‘Ali r.a pula, apabila menjelang waktu solah badan beliau akan menggigil dan wajah beliau akan menjadi pucat. Seseorang telah bertanya apakah yang menyebabkan berlaku demikian? Beliau menjawab, “Telah tiba masa untuk menunaikan satu amanah yang Allah s.w.t telah tawarkan kepada langit,bumi dan bukit-bukau,tetapi saya telah menanggung amanah itu.”

Seorang telah bertanya kepada Hatim Asom r.a perihal solah beliau. Beliau menjawab, “ Apabila tiba waktu solah,setelah berwudhu’ aku akan pergi ke tempat solah.Aku akan duduk seketika sehingga seluruh badan aku tenang.Kemudian aku akan berdiri untuk bersolah dengan membayangkan bahawa Baitullah di hadapan mataku,jambatan sirat di bawah kakiku,syurga di kananku dan neraka dikiriku serta Malaikat Maut sedang berdiri di belakangku. Aku menganggap inilah solahku yang terakhir. Selepas itu aku akan tunaikan solah dengan penuh khusyuk dan khuduk.Kemudian aku akan berada dalam keadaan pengharapan dan ketakutan. Tidak diketahui sama solahku itu diterima atau tidak.
                                                                                                       ( IHYA’ ‘ULUMUDDIN)


Kelebihan-kelebihan solah berjemaah :
*Diriwayatkan daripada ‘Abdullah bin ‘Umar r.anhuma bahawa Rasulullah s.a.w bersabda :    “Sesungguhnya solah berjemaah 27 kali ganda lebih afdal daripada solah bersendirian.”
                                                                           (Hadith riwayat Imam Malik, Bukhari dan Muslim)

*Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, “ Seseorang yang berwudhuk dengan sempurna lalu pergi (ke masjid untuk solah berjemaah) lalu mendapati orang ramai telah selesai solah berjemaah, Allah s.w.t akan memberi kepadanya ganjaran pahala yang sama sebagaimana mereka yang telah solah berjemaah,tanpa mengurangkan sedikitpun daripada pahala mereka.”
                                                                         (Hadith riwayat Imam Abu Daud,Nasai dan Hakim)


JOM SOLAT JEMAAH

Kelebihan-kelebihan solah berjemaah :


*Diriwayatkan daripada ‘Abdullah bin ‘Umar r.anhuma bahawa Rasulullah s.a.w bersabda :    “Sesungguhnya solah berjemaah 27 kali ganda lebih afdal daripada solah bersendirian.”

                                                                           (Hadith riwayat Imam Malik, Bukhari dan Muslim)



*Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, “ Seseorang yang berwudhuk dengan sempurna lalu pergi (ke masjid untuk solah berjemaah) lalu mendapati orang ramai telah selesai solah berjemaah, Allah s.w.t akan memberi kepadanya ganjaran pahala yang sama sebagaimana mereka yang telah solah berjemaah,tanpa mengurangkan sedikitpun daripada pahala mereka.”
                                                                         (Hadith riwayat Imam Abu Daud,Nasai dan Hakim)



Peringatan kerana meninggalkan solah berjemaah :

*Diriwayatkan daripada Mu’az bin Anas r.s daripada Rasulullah s.a.w bahawa Baginda telah bersabda : “Sungguh-sungguh zalim,kufur dan nifaq mereka  yang mendengar penyeru Allah s.w.t yakni muazzin kepada solah tetapi mereka tidak pergi menyertai solah berjemaah.”
                                                                           (Hadith riwayat Imam Ahmad dan Tabarani)

Via : MARUF CLUB





Sunday, November 20, 2011

Ceritera cuti mid-break

Assalamualaikum w.b.t

Lama bebenor tak post apa. Ni ni 1st post tok bulan ni. Just nak kongsi cerita cuti mid-break. Cuti reraya yang berlangsung selama seminggu. =)

kakak and me
~kat Masjid Intan Shafinaz Kg.Lanai~

Hmm cuti aritu kawan, fiza a.k.a kakak, iaitu teman sepermainan masa kecik-kecik dulu telah selamat bernikah dengan pasangannya, Dan aritu 1st taim pegi masjid aritu dengan adik bongsu saya, si tasnim a.k.a anim comel dan suka mngomel tu =) p tengok orang 'akad nikah. Saya broom broom la ngan skuter saya yang cute tu, apa lagi ann amik peluang la, pengantin tak sampai g, saya ngan adik dah sampai, huh segannya..hehehe 

Oo mcm tu rupanya orang akad huhu dia yang sebaya saya dah kahwin? Saya? Masih menjadi tanda tanya, lambat lagi kot..
.
Eh taw dak kakak akad pada 11.11.11. Aritu ada dua pasangan nikah kat masjid. waaaa bestnya. Tengok kakak ni, memang dah layak dan wajib berkahwin dah. Lagipun dia dah abis diploma dan katanya dia nak terus bekerja dan ikut suami dia duduk kat penang.  Saya tak mau kawin lagi sebab saya nak berlagak seperti remaja lagi hehehe Ya la enjoy bujang la katakan. Wat kerja dakwah, study, enjoy paaa..^_^


Haaa ada lagi satu cerita, cuti aritu saya cuba menyiapkan esaimen subjek perenting, dimana subjek ni memang wajib bagi mereka yang berada di sem ke4 kat uia ni. Subjek ko-ko la lebih kurang, subjek ni kena amik lepas amik subjek halaqah 1 and 2, leadership pastu kena la amik parenting and family management ni. Baguih gak subjek ni, uia ni nak latih budak uia supaya jadi mak ayah yang baik, n banyak la yang saya dapat dalam kelas ni ok dengan madam nury maryam, lecturer mascom. Banyak tip yang dapat sampai boleh la kalu nak wat 1 post pasai kelas ni kalu ada yang sudi nak baca kan. 

Ok back to the point, saya pun pulun la buat esaimen dimana saya  kena buat budget plan dalam my dream wedding ni, pastu kami gak kena buat sendiri kad kahwin. Apa yang mencabarnya ialah, dengan internet tak ada, laptop plak baru format. So, saya yang selalunya guna photoscape terpaksa mencabar diri sendiri menggunakan photoshop untuk edit2 picture n border yang kena buat sendiri, huh bayangkan disaat mama baba n adik beradik sedang lena diulik mimpi, saya keseorangan kat ruang tamu rumah sedang menyiapkan kad jemputan yang memang kena detail la, kena ada nama pasangan, tarikh bila, plan lokasi rumah. Huh camna la nak wat plan tu, sebab mcm susah ja, huhu 

Saya dengan gigihnya tak tidur samapi subuh la tapi sebab penat memang lena la pagi tu, orang kedah kata “khado tidoq ”. At last dari guna greeting template yang susah tu, baik guna brochures sebab nak wat 3 lipatan. Saya gak telah me”recycle” satu sampul kahwin yang cantik. Hmm boleh guna gak tu dan sebelum ni dah beli reben kat kedai bunga, so leh la hias-hias kan. Actually memang suka art2 ni, boleh dikatakan kreatif jugak tapi besa-besa ja la. Untuk lokasi plan plak, memang tak taw nak wat apa dah, terpaksa lukis sendiri, pastu scan n lukis balik line yang tak clear guna paint..huhu ^_^

Jom tengok kat kahwin saya.. 
Argghh malu nya, tapi ada hamba Allah tu cakap dia nak tengok. huhu tengok la
Jemput-jemput la datang yer~!!




Taw dak, ada gak conflict ngan kad ni, perasaan segan ngan mama ngan baba, masa nak kemas stor kat belakang rumah tu, mama n baba dok bisik something, pastu dok keling-keling pelik, arghhhh malu nya, mesti baba baca kad kawin semalam yang buat tu sebab tinggal kat bilik komputer lepas print, then baba plak dok mengemas bilik da tu, mesti la jumpa kan, mesti dia tertanya-tanya, siapakah gerangan nama dot dot dot ni... huhu

Semestinya dok perli la sebab anak dara depa yang sorang ni memang suka tidur and malas memasak, sampai mama nak test la petang tu taim p umah baru tok wan, kena masak maggi yang sudah direbus +tom yam, dan kak long jadi pemantau. Ala takat tom yam tu apa saagat la kan hahahaha

Hmm tapi memang kena explain balik la pasai kad kawin tu, bukan sesuka gatai ja nak wat, ni esaimen la, lebih kurang camtu la cara explain nya kiki sambil senyum tersipuh malu. =)  “ya la, mesti la k.ngah ingat pesan baba tu, ngaji dulu, jangan campur adukkan belajar ngan kahwin” dok bobel dalam hati sendiri. Hehehe okay la, kak ngah pun belum bersedia okay. =)

Masa odw nak p stesen bas, dengan bangganya aku tanya baba, bayar tok kadi berapa ya ba? Hehehe yes i did it, dora explorer~ hehehe Best la sebab dapat mama n baba yang sporting cam ni... Syukur padamu Allah, kami sentiasa gembira dengan gurau senda baba yang memang lawak king tu and mama yang memahami and supportive what ever i do here, at IIUM.

~THE END~

PUISI CAMPURAN
Diri kenapa membisu
Diri kenapa menyanyi girang
Diri kemana arah dan tujumu
Majulah dikau untuk masa senangmu

Hati kenapa meronta-ronta
Cinta kemana dikau menghilang
Datang la dikau bersama insan
Membuatkan hati ku berbunga riang

Manis itu bersama keluarga tercinta
Disana juga kita senantiasa bersama
Meneroka keindahan dunia ciptaanNya
Semoga hidup kita dalam rahmat dan kasihNya.

"Bila kita luah "something" kat orang , kita akan rasa lega, begitu la jugak, bila kita dilanda ujian dan musibah bersujudlah kepadanya, mohon pertolongan dan pengharapan hanyalah  kepadaNya"

Monday, October 31, 2011

I'M YOUR SECRET ADMIRER

SaHaBaT, 
"I'M YOUR SECRET ADMIRER"


Tanpa undangan, kau menjadi pujaanku
Tanpa keinginan kau menjadi inspirasiku
Tanpa diduga, mungkin ini jodoh dariNya
Tanpa paksaan, kusambut namamu
menjadi dari sebahagian hidupku.

Kau disana dan aku disini
mungkin berbeda sedikit cuma
tapi kita dijalan yang sama
berjalan meredah laluan pencarian Ilahi

Inspirasi ini hanya dedikasi buatmu
Buatmu sahabat seperjuanganku
Biar kau tidak tahu siapa aku
Aku akan terus menjadi penguat dirimu.

Adakah kau tahu dirimu akan kuperhati selalu
gerak langkah dalam kehidupanmu
akan cuba ku ambil tahu
kerna "tanggungjawabku"
dan kerna aku meng"admirer"mu

p/s:
~Semoga kau cekal dan tabah setiap kali mendapat "something" dariku~
Awwwwww

~nanti kau kan tahu bila masanya~
i'm wanna be sweet secret admirer =)

Tuesday, October 18, 2011

KaTa - KaTa PeRjUaNgAn



"Hadiah yang paling berharga dari Allah kepada hambaNya adalah apabila Dia mengurniakan kita insan-insan yang hatinya berkehendak kepada Tuhan. Insan-insan inilah yang akan bersama-sama meniti denai kehidupan yang akan berjalan seiringan, saling berpesan pada kebenaran dan kesabaran, saling menjana iman dan kekuatan, setiap gerak tindakan senantiasa menyedarkan erti hidup bertuhan dan insan-insan ini hatinya rindu pada kebenaran dalam mengatur langkah meniti kehidupan mencari redha Tuhan. Moga rahmat Allah sentiasa menyelubungi hidup kita."

HaDiAh BuAt Mu TeMaN
Lagu: Amar, Saffone dan Saujana

Jalinan persahabatan kita abadikan
sepanjang zaman
Berpanjangan dan berkekalan
Manisnya iman hidup didalam perjuangan

Kasih sayang ku hadiahkan buatmu teman
Untuk kau simpan ingat-ingatan
Jadinya bekalan, 
Perjalanan, hidup di dalam perantauan

Gunung di daki, lembah sama dituruni
Kita di uji 
berulang kali
Tetap setia semati

Gelap ditempuhi,
Cerah sama disusuri
Cinta yang murni 
Rahmat Ilahi
Hanya kita kecapi

Jalinan persahabatan kita abadikan
sepanjang zaman
Berpanjangan dan berkekalan
Manisnya iman hidup didalam perjuangan

Syukur padaMu Tuhan
Syukur kita dihadiahkan
Hadiah IMAN
Hadiah KASIH SAYANG
CINTA seorang teman

Dan syukur buatmu teman
Syukur kita dipertemukan
Pergorbanan dan kesetian
Tak mungkin ku lupakan

Allah..Allah..Allah..Allah 2x
Allah Allah..Allahu Allah 2x
Allah..Allah..Allah..Allah 2x
Allah Allah..Allahu Allah 2x

"Tiada kata yang lebih bermakna melainkan kalimah Alhamdulillah dikurniakan sahabat yang sentiasa mengingatkan kita tentang ALLAH dan perjuangan ISLAM"
"Dan Lagu diatas dan kata-kata, doa dibawah ini adalah KHAS dan ISTIMEWA untuk kalian"

  1. Ya Allah, jadikan kami tenteraMu, Sesungguhnya tenteraMu adalah mereka yang menang, jadikan kami perantaiMu, Sesungguhnya perantaiMu adalah mereka yang berhasil, jadikan kami auliya'Mu keran auliya'Mu adalah mereka yang tidaka ada takut dan sedih padanya.

  2. "Pabila jalan ini yang engkau dan aku tempuhi maka ikatan antara kita telah terpateri, bersaudaranya kita lahir dari hati, hati yang merindui kebenaran yang hakiki, hati yang berjuang kerana Ilahi, namun begitu badai yang menimpa tidak akan berhenti. Aku memerlukan engkau untuk sentiasa mengingati, agar langkah yang diatur tidak kan berhenti, agar aku yang merangkak bisa kan berlari, matlamat yang satu demi mardhatillah pasti kan dikecapi."

  3. "Padamu ukhti, kupinta, peganglah tanganku ini agar ku bisa melangkah lagi hingga ke akhirnya tidak akan berhenti. Maafkan daku, ku tak mampu mengharunginya tanpamu disisi, mari bersama-sama berganding bahu, susah senang bersama, ku sayangmu kerana Allah"

  4. "Sinarkan hati kami dengan hidayahMu, Kukuhkan hati kami, Kuatkan jiwa kami, Kuatkan ingatan kami, Berikan sedikit kebijaksanaanMu pada akal kami untuk mentadbir alam ini. Ya Allah, ceriakanlah hati-hati kami pada setiap hari.

  5. Ya Allah, perindahkanlah insan ini dengan hiasan ketakwaan, cantikkanlah dirinya dengan sepenuh keimanan, pimpinlah jalannya pada kebenaran, hindarkanlah hatinya dari belenggu hasutan syaitan, istiqamahkan dirinya pada kebaikan. Semoga dirinya dalam jagaanmu selalu.

  6. "Ya Allah, izinkan sahabatku ini menjadi sekuntum bunga yang dihiasi dengan kelopak akhlak mulia, harum wanginya dengan ilmu agama, cantiknya kerana keimanan nan takwa, namun keindahan zahirnya disimpan rapi, biar menjadi rahsia yang kekal abadi bahkan perhatian mata ajnabi, yang menjadi punca fitnah hati dari lelaki berjiwa sepi. Wajahnya bukan mengundang dosa, kuharap Engkau tumbuhkan duri yang memagari diri agar terpelihara dari noda duniawi yang menghilangkan harum sejati untuk KAU mencalonkan dirinya sebagai BIDADARI syurgamu dan istiqamah serta kuatkan dia menjalani dakwah ini."

  7. Bukan mudah mempersiapkan diri menjadi seorang pejuang, tenang sebagai perisai duka, segala derita dalam perjuangan hadapi tanpa riak sangsi. Allah menjadi tempat mengadu, AlQuran sebagai menawar kalbu, Rasul menjadi qudwah hasanah, sahabat-sahabat menjadi peneman hikmah, tiada keluhan dan paksaan, hadapi dugaan penuh kerelaan, itulah resam orang berjuang, segala kemenangan perlu pengorbanan, demi menyambung perjuangan nabi, semoga kita terus istiqamah dijalanNya.

  8. Kadang-kadang langkah ini akan rasa terhenti, dugaan datang melemahkan diri, rasa kecewa dan berputus asa menyerang qolbi, tak terdaya dan lemah lumrah insani. Wahai diri, kenapa mengeluh tidak pasti? Bukan Allah tidak tahu niat dan usahamu yang suci, jangan bersedih dan kecewa kerana gelora naluri, teruskan perjuangan nan murni, kelak kecermerlangan akan mendatang, biar lambat asal bermanfaat.

  9. Menjadi sebaik-baik hamba dan khalifah bukan semudah memetik jari, Itupun belum pasti bisa berbunyi, Hakikat insan memang penuh dengan kekurangan. Namun tidak menjadi suatu kesalahan untuk memperbaiki diri menjadi sebaik-baik hamba Allah. Kita harus terus melangkah meskipun dalam kepayahan. Kita kan khalifah, Mengapa mesti diuji dengan perkara-perkara mudah, sedang kepayahan itu perkara wajib sebelum tiba di Jannah. Lalu, haruskah mengalah pada takdir yang sering menghadiahi kita dengan kesukaran yang membuatkan kita terduduk menangis hiba? Ku cuba memujuk diri "Belajarlah untuk tabah duhai hati seorang pejuang!! Tangisan itu pasti tidak akan sia-sia andai langkahmu terus teguh menuju jalanNya.

  10. Sesungguhnya qalbu itu amat sukar untuk dijaga dengan sebaik-baiknya. Ya Allah jauhkanlah kami dari segala kegelisahan hati. Jika kami dalam keadaan sedih dan kecewa, Engkau sedarkanlah kami dengar kebesaranMu. Engkau lindungilah kami daripada segala hasutan syaitan laknatullah dan Engkau jauhkanlah kami dari segala fitnah manusia. Sesungguhnya Engkau Maha Mendengar tangisan hamba-hambaMu.

  11. Selami jalan PERJUANGAN dengan benang UKHUWAH dan rasa KEHAMBAAN, nescaya kau akan MERASAI betapa kau tidak KESEORANGAN dalam meniti ranjau DURInya. Nescaya kau akan mendapati disebalik RACUN ada nikmatnya. Dekatkan diri dengan Allah.

  12. Setiap sesuatu yang terjadi dalam hidup kita merupakan satu kebaikan yang Allah tiupkan dalam diri manusia itu, untuk menilai sejauh mana diri hambaNya mencariNya tika kesedihan, kesusahan dan tika beroleh kesenangan. Carilah Dia didalam sujudMu, Pastinya Dia tidak akan mempersiakan apa yang dihajati dalam hatimu.

  13. Tarbiyyah Allah amat mahal, Tidak semua kasih sayangNya terzahir melalui belaian. Adakalanya ketegasan mampu mendidik kita lebih daripada kelembutan. Allah lebih memahami kita lebih daripada segala makhluk didunia. Justeru, mengadulah padaNya, setiap titisan airmata yang mengalir amat bernilai dan berharga disisi Allah.

  14. "Insan yang membawa Islam sangat besar amanahnya, seringkali diuji dan dibolak-balikkakn hatinya, seringkali diragu-ragukan hatinya, Maka pintalah pada Allah agar ditetapkan hati kita agar segala mehnahdan tribulasi mampu kita hadapi. Sekali berjuang, selamanya berjuang!"

  15. Ukhti, ku bangga melihatmu derita dalam perjuangan dari melihatmu gembira dalam kelalaian,
    Ku bangga mendengar tangisanmu kerana pengorbanan dari melihat tawamu dalam pengkhiantan,
    Ku tangisanmu kerana takutkan Allah dari tangisanmu kerana percintaan, Ku bangga andai dikau syahid di medan kebenaran dari hidup dalam kesesatan, kerana jangan lupa wahai ukhti, muliamu bukan kerana pangkat, harta dan paras rupa atau populariti, tapi pada KETAQWAAN & KEPATUHAN kepada Allah, kerana Islam yang kau junjung tinggi, semarakkanlah perjuanganmu ya ukhti.

  16. YA ALLAH.. tika Kau hadiahkan aku sahabat, Kau jadikanlah hatiku bersyukur atas kurniaanMu, Kau jadikanlah hatinya berlapang dada menerimaku, Kau jadikanlah sahabatku ini sebagai teman seperjuanganku, peniup semangat jihadku, saling membantu memikul amanah dakwah agamaMu,
    Kau jadikanlah ukhwah ini disemai atas redhaMu, Teguhkann ats cinta padaMu, dilindungi dari maksiat dan hal-hal yang melalaikan kami dari mengingatiMu, Ya Allah, Bahagiakanlah hatiku dan hati seluruh sahabatku dengan cinta kepadaMu. Amin ya Rabbal 'Alamin.

  17. Jika Allah selalu bersamamu dihatimu, tak siapa dan apa-apa yang patut digusarkan. Sesungguhnya segala sesuatu yang menimpamu tatkala berjuang dijalanNya pebus dosa-dosanya. Bergembiralah kerana kini dirimu terpilih untukNya. Ikhlaskan jiwamu, selagi hayat dikandung badan, selagi sihat seluruh jasad, selagi ajal belum mengundang, wakafkanlah dirimu, jiwamu serta hayatmu FISABILILLAH. Sungguh hidupmu dan nyawamu hanya sekalicuma. Jadikan ia ladang pelaburan terbaik buat membeli A-JANNAH.


    Sebenarnya, kata-kata diatas adalah kata-kata semangat dan doa dari sahabat-sahabat saya yang dikirim melalui mesej, tetapi disebabkan inbox yang full jadi, saya rasa blog tersayang adalah tempat yang sesuai untuk disimpan dan dikongsi bersama-sama mereka yang lain. Sebenarnya banyak lagi, InsyaAllah mungkin akan diupdate lagi.

    Kata-kata inilah yang membuatkan hati dan diri ini bersemangat tatkala rasa "down". Kata-kata inilah yang sentiasa memotivasikan diri tatkala jiwa runsing dan buntu. Terima kasih atas mesej yang dikirim.
    Semoga apa yang dikongsi dipost ini, bermanfaat untuk seluruh makhluk ciptaannya.
    Siapa lah saya, saya hanya hambaNya yang kerdil lagi hina lagi insan yang serba kekurangan. Jika ada kesalahan tegurlah diri ini. PEACE~

    "Aku bukanlah terbaik dikalangan kalian, tapi aku cuba untuk menjadi terbaik demi kehidupanku kelak, aku sangat takut dengan dunia akhir zaman ini, yang penuh tipu daya, ujian pancaroba, aku perlukan kekuatan, hati ini kadang lemah, cepat pula berbolak balik, kadang mula resah memikirkan ketidakrelevenan dalam membuat keputusan. Masih banyak yang perlu aku belajar.  TAPI yang aku pasti aku tahu matlamat dan tujuan hidup ini dan aku sangat-sangat memerlukan sahabat-sahabat yang sentiasa mengingatkanku tentang matlamat hidupku" ^_^ 

~Perjuangan ini indah jika ada MEREKA bersama-sama kita~

Friday, October 14, 2011

Devotees-Berjalan tanpa henti


Assalamualaikum
Buat semua pembaca setia blogku... (ada ka?) dalam hati berkata-kata...=)

Sudah lama rasanya tak update blog ini. Actually rindu jugak, tapi terlalu busy (uppppsss busy sangat ka? ka saja wat-wat busy?) huhu lalalalalalala....

Berjalan tanpa henti, sungguh penat kan? tapi inilah lumrah kehidupan kita.
Ingatlah setiap langkah menuju kebaikkan, pasti ada ganjarannya.
Bersabar dan terus lah bersabar.

Moga diri ini sentiasa istiqomah dalam perjalanan kehidupan ini.
Tiada siapa tahu penghujungnya, yang pasti kita cuba lah buat yang terbaik
sebelum nyawa dicabut dari jasad.InsyaAllah, semoga kita semua diberi kekuatan dariNya. Amin ya Rabbal 'Alamin..

Sebelum kata diri kita penat kan, fikirkan dulu apa yang penat sangat tu?
Tapi selalu ja terkeluar kan, huh penat ar, tak larat ar, apa la.. suma tu normal sebenarnya,
sebab tu kita kena selalu muhasabah diri, bila dok sorang tu, fikir la, muhasabah la..
Ni dak dok men game angry bird!! Pastu bila lastik tak kena burung, kita mula marah2.. hahaha
Apa daaa~ ^^

cer pikir, penat apa sangat la kan??

Assignment yang melambak, kerja bertimbun?
midterm dan kuiz yang berderet-deret bagaikan gerabak kereta api?
serabut ingat nak balik rumah sebab ingat kat rumah dengan orang-orang disana?
Discussion yang tak henti-henti?
Komitmen yang menjadi amanahmu?
stresss sehingga jatuh sakit?

TAPI ingatlah itu semua adalah ujian buat kita,
dan sudah pastinya terselit pelbagai hikmahnya buat kita,
kita perlu sentiasa positif, percaya pada takdirnya,
Dan anggap jugalah, ujian-ujian itu sebagai penebus dosa-dosa kita,
ya. kita yang tidak pernah sempurna ini.

Dan lagu ini saya tujukan buat anda semua..
Ya kamu la..ya awak la, ya antum la, ya enti dan enta la..
JUST FOR YOU~

Sama-sama dengar dan hayati ya=)

LIRIK- BERJALAN TANPA HENTI
BY: DEVOTEES

Bagaikan jauh jalan yang kutempuh
Langkah demi langkah akan kugagah
Hari demi hari berjalan tanpa henti
Yakinku ada sinar yang menanti

Bila bertemu arah
Yakin penuh pasrah
PadaNya yang kuasa dikau berserah
Jika kau rebah
Jika kau kalah
Bersaksilah rahmatNya akan terserlah

Segala kepahitan
Segala keperitan
Terima bagai penghapus dosa
Malang yang menimpa
Duka yang melara
Mungkin dibaliknya ada bahgia

Jangan, jangan berputus asa
Dari rahmatNya yang Maha Esa
Jangan, jangan kita lupa
Ujian lumrahnya dunia

ulangan

Bila bertemu arah
Yakin penuh pasrah
PadaNya yang kuasa dikau berserah
Jika kau rebah
Jika kau kalah
Bersaksilah rahmatNya akan terserlah

Segala kepahitan
Segala keperitan
Terima bagai penghapus dosa
Malang yang menimpa
Duka yang melara
Mungkin dibaliknya ada bahgia

Jangan, jangan berputus asa
Dari rahmatNya yang Maha Esa
Jangan, jangan kita lupa
Ujian lumrahnya dunia


~Teruskan bertabah wahai diri ^^~


Tuesday, October 4, 2011

KAU KUNCI SYURGAKU


  MAMA,
Kau Yang Cantik
Kau Yang Ramah
Kau Yang Penyayang
Kau Segalanya Bagi Ku

Tiada lain hanya kamu mamaku didunia ini
InsyaAllah jua diakhirat sana
Kaulah ibuku selamanya
 
Syukurku Kepada Allah kerna
Kami dikurnakan mama sepertimu
MAMA...
Segala pengorbananmu tidak dapat kami hitung
Hanya Dialah yang lebih mengetahui
Dan Dia jualah yang akan membalas
Segala jasamu itu

Disini aku ingin coretkan kenangan dan
memohon jutaan kemaafan
Atas khilafku selama 22tahun menjadi anakmu
Tidak terhitung banyaknya salahku
Maafkanku kerna aku tidak pernah sempurna
Setelah diberi kesempatan untuk menjadi anakmu

Tapi selagi ada nafasku ini
Akanku cuba membalas jasamu kelak
Semoga kita semua sentiasa diberi kekuatan olehNya
Untuk melakukan segala  kebaikan kepada ibubapa
cc: kak long, kak teh, abang, kakak, bang chik n adik
InsyaAllah~


MAMA,
Syurga kami dibawah telapak kakimu
Kerna kau mengandungkan, melahirkan, menyusu,
Menjaga kami jua mengajar kami 
Hingga kini kami mampu berdikari sendiri
Tiada kau mengenal erti penat lelah membesarkan kami
anak-anakmu,

Bukan hanya dirimu TAPI juga ada Baba disebalik dirimu
yang kami tahu Baba menjadi kekuatan terbesarmu
Kalianlah yang sentiasa berganding bahu membesarkan kami 7 beradik.

TERIMA KASIH TIDAK TERHINGGA DARI KAMI SEMUA
ANAK-ANAKMU
"SWEET COULPE EVERYDAY"


VERSI ENGLISH SKET (^______________^)

You’re the only one we have mama
You’re caring, loving and understanding
I really proud have a mother like you
You lead a community with usrah
You’re  the super mama who expert everything for us
Cooking like a Master Chef
Sewing like a professional tailor and good fashion designer
Can manage money well like an accountant
Also your contribution in business such as super businesswomen
Baba are very lucky married with you 24th year ago
hehehehe ^_^

 LAST BUT NOT LEAST,
Just for you, mama~
We ARE PROUD HAVING MAMA LIKE YOU
YOU’RE ARE THE ONLY MOTHER I HAVE IN THIS WORLD
I LOVE YOU FOREVER AND EVER
THANK YOU FOR EVERYTHING
AND SORRY IF I CAN’T BE A GOOD DAUGHTER AS YOU WISH
BUT I WILL TRY MY BEST TO BE “ANAK YANG SOLEHAH”
BECAUSE I REALLY NEED THAT KEY~
SELAMAT ULANGTAHUN KELAHIRAN YANG 46TAHUN
SEMOGA DIPANJANGKAN UMUR DAN DIMURAHKAN REZEKI
TERUSKAN PERJUANGANMU UNTUK ISLAM TERCINTA (^_^).

~Kak Ngah sayang mama selamanya~