Monday, January 24, 2011

Hidup ini ada hikmahnya


"Aku rindu mereka mungkin"

So~
Malam ini

Mata tak dapat nak lelap

Diri cuba dialunkan dengan nasyid kegemaran

Dan alunan zikir penenang hati

Muhasabah diri dikala orang lain mungkin buai mimpi indah,

Ku buka pengisian ilmu di folder nota hidupku

Kiriman sahabat seperjuangan

Mata tak dapat membaca lagi

dek silauan cahaya screen didalam kegelapan

ku buka pula album mengenang masa lalu,

gambar sahabat-sahabat smkab.

Aku rindu mereka-mereka suma,

Gambar-gambar yang kusimpan dulu habis ilang

Dek pendrive kehilangan..sedih hati

Ku tatap pula gambar family tercinta

Aku mahu pulang huhu

Hati terdetik pula membuka gambar sahabat seusrah,

Sejuk hati melihat kalian,

Kalian la sumber rujukan dan pemotivasi terbaikku

tika diri dikejauhan dari keluarga tercinta dan teman-teman sekolah

yang aku rindu semuanya.

Kata hati 24/1/11 0310a.m


SMKAB DAN USRAH

Ya Allah bersyukur sangat-sangat dari sekolah dulu ikut usrah bawah badan dakwah dan rohani (BADAR SMKAB), sebenarnya ada hikmahnya aku pilih SMKAB berbanding SBPI lepas upsr dulu.. sungguh banyak hikmah ketentuan hidup ini, SMKAB adalah tempat pertama diri ditarbiyah, diganggu makhluk Allah(just gangguan bunyi berlanjutan setiap malam dekat sana sampai f4)membuatkan diri semakin berani, tiada yang perlu lebih ditakutkan, melainkan takut akan Allah Taala, walaupun kadang-kala ada jugak rasa takut means kita tak boleh terlalu takut dan terlalu berani. Kemudian diuji pula dengan perasaan kematian yang hampir, tak taw camna nak cita, hanya kawan tempat mengadu tika itu, setiap hari menghitung detik kematian dan aku ketika aku masih kosong dan belum bersedia, di situ timbul banyak kebaikan diri walaupun kadang-kadang diri lalai dan leka juga. Ya Allah, Banyak pengalaman dan pengajaran yang aku dapat di SMKAB, sebab itu suka sangat cakap SMKAB adalah permulaan diri di tarbiyah Allah.

UIAM DAN USRAH

"adik-beradik usrahku tersayang"

Kemudian, aku sangat-sangat berharap agar dapat menjejakkan diri ke UIAM ataupun UM, sentiasa berdoa setiap kali sujudku agar diperkenankan, Alhmadulillah walaupun resultku tak la gempak dan cemerlang mana tetapi aku bersyukur akhirnya aku dapat juga menjejakkan kaki ke Uiam, Dan aku dah niat dalam hati, aku tetap akan dengan usrah, memandang diri ini memang masih kurang ilmu agama, bagiku ilmu agama perlu dicari, tambahan pula khusus yang aku dapat sangat lari dari bidang keagamaan mungkin, tetapi aku tetap tekadkan niat untuk tetap mencari usrah, Alhamdulillah di usrah aku temui sahabat, motivasi, ilmu (makanan rohani) walaupun seminggu sekali ja, tapi yang kumahukan cuma hati dan diri ini yang masih kekeringan ilmu agar dapat diisi agar basah utk ku mengingatiNya. Sahabat-sahabat suma taw dak usrah ni sangat penting? kita kena akui tu, tak kira la usrah bawah apa pon, asaikan diri diusrahkan! Sepupuku yang belajar di Australia pon join usrah, Alhamdulillah, dia juga tidak menafikan sahabat usrah adalah penganti keluarga di Malaysia dan kakak naqibah sebagai pengganti k.longnya. Alhamdulillah, rasa sangat seronok, inilah yang dinamakan kemanisan dalam hidup bila kita diusrahkan bersama teman-teman, disaat jauh dari keluarga, sahabat-sahabat dan adik beradik usrah sebagai pengganti. Subhanallah~

JOM KITA CARI USRAH

Sekarang, Alhamdulillah, aku tetap dengan usrah di bawah ma’ruf club, wahai kawan-kawan suma, cari la usrah terutamanya di kala ini, kita perlu lah sentiasa berfikir hidup ini tak lama, bila-bila saja kita akan kembali kepada khaliq kita (ALLAH). Jadi biarlah hidup yang masih berbaki ini diisi dengan kuliah-kuliah ilmu. Apa yang kita nak bawak nanti bila kita nak bertemu denganNya? Perbaikilah dirimu selagi ada masa, tampunglah kelemahan itu untk kebaikan diri sendiri, berfikir la untuk jangka masa panjang, saya akui masih banyak kelemahan diri ini, rasa rendah diri dengan sahabat-sahabat, asai sekolah agama jugak, tetapi entah la. Bersyukur juga dikurniakan family yang amat memberi penekanan terhadap agama.

Ingin sekali menyeru suma kawan yang mengenali diri ini, agar kita suma dapat dekatkan diri dengan Allah, saya membuat penulisan ini bukan nak cakap diri ni baik ka apa sebab masih banyak kekurangan ini. Tapi sangat sayangkan sahabat-sahabat saya, sahabat-sahabat, biar kita baik dimata Allah, dan bukanlah pada pandangan manusia, KEKALKAN YANG BAIK dan BERUBAH LA SEBELUM TERLAMBAT, KITA SEKARANG DI DUNIA AKHIR ZAMAN, BILA-BILA SAHAJA KEMATIAN BOLEH MENJEMPUT DAN SANGKA KALA AKAN DITIUP, Astaqfirullahhal’azim... hanya Allah yang tahu apa yang ada dalam hati ini ketika ini. Perbetulkan la niat kita sentiasa, mudah-mudahan segala tindak tanduk kita diberi pahala dan keberkatan olehNya, buatlah apa yang diperintahkanNya dan tinggalkanlah apa yang dilarangNya.

Ya Allah

Kami memohon bimbinganMu,

Ampunkan segala dosa-dosa kami,

Kau jauhkanlah perkara-perkara yang menjauhkan kami dariMu

Kau tunjukkanlah jalan lurusMu kepada kami,

agar mudah kami memahami segalanya,

Kau bukakanlah mata hati kami,

Agar dapat melihat kebesaran dan keagunganMu

Kau berikan kepada kami, ilmu-ilmu yang bermanfaat,

Kau tabahkan hati kami untuk menempuhi ujian-ujian hidup kami,

Ya Allah, Ya Tuhan kami

Kau permudahkanlah segala urusan kami,

kerana tidak ada kemudahan kecuali Kau jadikannya mudah,

dan Kaulah yang menjadikan kesukaran itu mudah

bila Engkau menghendakinya, dan tetapkanlah hati-hati ini dijalanMu,

Hanya kepadaMu lah tempat kami bergantung dan bermohon bertolongan.

Kasihani lah kedua ibubapa kami sepertimana mereka mengasihi kami sewaktu kecil kami,

Kau berkatilah kehidupan kami di dunia, dan jauhkanlah kami dari azab api nerakaMu.

Kau perkenankanlah doa kami ini.

Amin Ya Rabbal ‘alamin

(240111 0400 a.m)

~sayangi diri kita semua~

No comments:

Post a Comment