Tuesday, March 1, 2011

Pasword Doa


DOA?? ada pasword???

Hebat kan.. kenapa perlu berdoa?

# Dengan berdoa kita akan merasakan kehambaan kita, kita ni hanya hamba yang tak punya apa-apa, merasakan diri kerdil, dan ia merupakan fitrah manusia dalam beragama, memohon sesuatu kepada Sang Pencipta.

# Siapa yang tak berdoa, dia bermakna dia ego.. sebab fikrah manusia itu diciptakan ada Pencipta. So nak jadi ego ka?? bongkak dan sombong, jadi jangan pernah lupa untuk berdoa, kita ni hanya manusia yang lemah dan hina, selalu lah menginatiNya disaat kita senang dan susah, jangan taim susah ja, teresak-esak mohon petolongan dariNya~

Bila boleh berdoa? antaranya:
# bila-bila masa sahaja terutamanya selepas solat dan mustajab saat dekat dengan pencipta adalah ketika sujud.
#ketika hujan turun renyai-renyai.
#ketika tentera islam bertembung (ketika perang).
#antara azan dan iqamah
#orang yang dizalimi
#doa ibubapa kepada anak-anak mereka
#bila bermusafir

dimana? antaranya:
#mustajab di Mekah
#dimana-mana sahaja (bila kita mengingati Allah)
#di masjid dan surau
#masjidil haram dan masjidil nabawi


Kenapa Doa Kita belum diterima?? kenapa? kenapa?
tidaklah lewatnya doa kamu tidak diterima, menjadi sebab kamu berputus asa, Allah akan perkenankan bilamana atas kemahuan Allah dan cara yang Allah tentukan, yang penting jangan berputus asa dalam berdoa.

Yang penting juga kita kena ikhtiar, berusaha jugak, jangan berdoa tapi Suruhan WAJIB kita abaikan. Allah lebih mengetahui apa yang terbaik buat kita, so, jangan pernah berputus asa, dan jangan pernah berhenti utk berdoa serta melakukan perkara yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarangNya~
HOW??? WHEN???
DOA ITU DITERIMA ITU SUMA KERJA ALLAH~

Selain itu, makanan yang haram jadi doa kita terhalang juga contoh dadah, arak, babi dsb dan kita juga kena pastikan rezeki yang kita dapat adalah dari sumber yang halal, means duit yang kita guna tu, beli makanan untuk diri, anak dan isteri adalah dari sumber yang halal.

Gopoh dan merungut dengan Allah merupakan antara penyebab doa tak diterima,
firman Allah " akan Aku perkenankan doa kamu jika kamu tidak gopoh"
kena jaga adab-adab bila berdoa dan kena bersungguh bila berdoa.

Pasword DOA adalah Y2K

YAKIN dua perkara & KHUSYUK

Y-yakin yang kita sedang berkomunikasi dengan Allah bahawa Allah sedang dengar permintaan kita, fokus dan bersungguh!!

Y-yakin Allah akan perkenan doa kita. keyakinan itu sangat penting dalam hidup seorang hamba. Ia berkait rapat dengan iman dan akidah kita~

K- KHUSYUK
#macam mana nak dapat khusyuk, macam mana nk dapat????
  • Fahami doa yang dipohon, jadi kita tahu apa yang kita minta dan mahu.
  • Jaga adab2 ketika berdoa, antaranya:
-berwuduk
-mengadap qiblat
-bermula dengan salawat dan syukur, alhamdulillah.....
-priorti doa yang dari Quran, Nabi, ulama' dan sebagainya

DOA PILIHAN Ahli Panel:

Surah ibrahim ayat 40
-35-41 merupakan doa nabi Ibrahim tapi ustaz ni pilih ayat 40 dalam surah Ibrahim

"Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku"


Alhamdulillah dapat berkongsi dengan semua, sempat jugak dengar dan taip info-info dari program halaqah tv9..
Semoga semua dapat manfaat darinya, even tak full sangat, ni ja perkongsian mengenai doa, SELAMAT BERAMAL~ (^_^)


~Doa itu senjata orang MUKMIN~

No comments:

Post a Comment