Friday, May 20, 2011

Hidayah milik Allah

Assalamualaikum w.b.t.

Terima kasih sebab singgah ke blog yang tak seberapa neh, moga kunjungan anda semua ke blog saya ni, sedikit sebanyak dapat jugak ilmu yang ingin saya kongsikan bersama-sama anda semua. Semoga bermanfaat~


"Jom kita sama-sama berdoa dulu"

|
|
|
|
V
“HIDAYAH MILIK ALLAH”

Tadi lepas abis kelas moto pagi tadi, pegi balik tb sat.hmm biasa la, hari ni ari jumaat, kan ada Al-Hidayah kat tv3 pukul 1. Nak taw tajuk apa? Tu tajuk kat atas tu.. hmmm kenapa taw, arini banyak sungguh cita yang tunjuk pasai hidayah, kat fb, video ustaz Asri menjemput Syam kamikaze yang dah mendapat hidayah, utk cerita pengalaman dia. Pastu bukak plak tv3, cerita pasal hidayah. And cerekarama malam ahad ni pon cerita seorang lelaki mendapat hidayah.. -----apa ilahi taw.. tak ingat, tapi macam best jugak~

So sempat jugak la, salin sket2, point yang ustaz tu ceritakan dalam slot Al-Hidayah tadi… Jom baca, semoga anda juga mendapat input seperti saya~

Firman Allah dalam surah Al-Fatihah ayat 6,

Maksudnya,
Tunjukilah [8] kami jalan yang lurus.

[8] Ihdina (tunjukilah kami), dari kata hidayaat: memberi petunjuk ke suatu jalan yang benar. Yang dimaksud dengan ayat ini bukan sekedar memberi hidayah saja, tetapi juga memberi taufik.

Rupa-rupanya, setiap hari kita berdoa memohon kepada Allah, sebab tu kita kena faham maksud apa yang kita lafazkan dalam solat. Dan bila kita faham, baru la kita dapat hayati solat kita, maksudnya kita dapat la khusyuk dalam solat tu kan? Jadi tiap kali solat, secara tak langsung, Kita sering memohon kepada Allah, agar kita diberi petunjuk. Ya la.. kalu tak dapat petunjuk, macam mana kita nak menuju jalan Allah, jalan yang diredhai, Jadi perlulah kita menurut peraturan dariNya, sebab tu Al-Quran tu merupakan salah satu panduan dalam hidup kita. Jadi, setiap hari jangan tinggalkan Al-Quran, Cuba la baca walaupun sikit. semoga hidup kita beroleh keberkatan. InsyaAllah... Amin.

Petunjuk adalah bimbingan dari Allah.

Hidup penuh ujian dan halangan.. Jadi, petunjuk itu sgt perlu, perjalanan kita ni sungguh panjang dan apa yg kita lalui ni adalah jalan yang penuh onak diri, jadi kita perlu membimbingan dariNya,

Surah Al-‘araf, ayat 43, maksudnya,

“Dan Kami cabut segala macam dendam yang berada di dalam dada mereka, mengalir di bawah mereka sungai-sungai dan mereka berkata: "Segala puji bagi Allah yang telah menunjuki kami kepada (surga) ini. Dan kami sekali-kali tidak akan mendapat petunjuk kalau Allah tidak memberi kami petunjuk. Sesungguhnya telah datang rasul-rasul Tuhan kami, membawa kebenaran." Dan diserukan kepada mereka: "ltulah surga yang diwariskan kepadamu, disebabkan apa yang dahulu kamu kerjakan."

Allah lebih tahu jalan kita, kehidupan kita kerana Dialah yang menciptakan kita. Jadi kepada Dialah sahaja tempat kita memohon untuk mendapat Taufiq dan HidayahNya.

Bagaimana nak dapakan Hidayah Allah tu?

· Mintaklah petunjuk dengan sentiasa berdoa, Bila mintak insyaAllah, Dia akan bagi. Allah lebih mengetahui apa yang dalam hati kita, sekecil-kecil zarah pon dia mengetahui.

· Bila bagi salam kat orang, ucapkan mudah-mudahan Allah bagi taufiq dan hidayah, Jadi orang yang dapat salam tu pon insyaAllah akan mendoakan kita jugak.

· Hidayah ni adalah petunjuk yang guide orang nk jadi baik, yang berkeinginan untuk berbuat baik, tapi melalui hati sahaja.

· Taufiq ni pulak, adalah kesungguhan, keazaman dan kesanggupan bilamana kita ada kudrat dan kemahuan membuat kebaikan tersebut.

Contohnya, seorang tu da tengok ada iklan ceramah, dan dia ada rasa nak pi, tu maksudnya dia dah dapat hidayah, belum lagi taufiq, bilamana jejak kakinya ketempat ceramah tu, barula namanya, dia telah mendapat taufiq dan hidayah.

Ada jugak orang yang just ada taufiq tapi tak dak hidayah, contohnya, orang tu diberinya Allah kesihatan tubuh badan untuk membolehkannya pergi solat jemaah tapi disebabkan tak dapat hidayah Allah tu. Dia rasa malas nak p. Tak dak rasa kemahuan, mungkin jugak hidayah Allah secara berperingkat, Jadi, apa perlu kita lakukan berdoa, moga kita diberi kekuatan untuk membuat kebaikan tersebut. Jangan terlalu drastik, secara sikit-sikit, itu lebih baik.

Apa plak, tanda-tanda orang yang dapat hidayah ni??

· Dari tak tahu, dia jadi tahu… dapat belajar dari ustaz-ustaz, masjid, tempat dimana dia boleh menimba ilmu.

· Dari tak paham, dia jadi paham. Contohnya baca quran… tp tak paham maksud, lama-lama baru da tahu intipati Al-Quran kalu dia selalu membaca tafsir. Even tak baca banyak, tapi bila baca Al-Quran, tafsir pon dia tengok. Jadi dia dapat ilmu kat situ, Kalu tak pandai baca Al-Quran, dia usaha cari guru mengajar dia Al-Quran. Sebab apa? Adanya kemahuan didalam diri dia.

· Dulu dia suka bergaduh sesama sendiri,tapi bila dia dapat hidayah, dia jadi orang yang suka bersilaturrahim, suka berkasih sayang sesama manusia, sesama kawan-kawan.

Dari Wahbah Zuhaili, Beliau berkata hidayah ni ada 5:

1. Hidayah Tabi’ie : iaitu hidayah naluri kita kita (atas kemahuan kita)

2. Hidayah Inderawi (pancaindera) : iaitu perasaan kita, bila kita dapat berita gembira, kita senyum, bila dapat berita sedih, kita menangis atau tak dak mood. Tak dak aih bilamana, orang yang dapat berita sedih dia, gelak…. Tak dak!!

3. Hidayah Akal : suka berfikir-fikir dan mencari idea.. dia dapat kemudian dia mengerah keringat dia.

4. Hidayah Ad-Deen,( agama) : Hidayah ni standard, do and don’t, apa yg disuruh oleh Allah dan apa yang ditegahnya. Kita buat apa yang Dia suruh, kita tinggal apa yang dilarangNya.

5. Hidayah Taufiq : Hidayah yang paling tinggi, 100% terus dari Allah. Contoh: Ada orang ajak dia p usrah, dan dia rasa seronok sangat dan terus ikut. Tu namanya, dia dah dapat hidayah taufiq, mcm contoh kat atas tadi gak la....


Bkn mudah nak dapat Taufiq, Firman Allah dalam Surah Al-Ankabut :69

Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keredhaan) Kami, benar- benar akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik”

Means,

· Kita kena berusaha dan berjuang, berjihad serta perlu mujahadah yang tinggi

· Jadi dengan jihad, sungguh-sungguh kita tu, Kami (Allah) akan tunjuk jalan-jalanNya yang Dia sediakan,iaitu bukan jalan mudah, tapi mencabar penuh onak duri. Kalau orang tu tak dapat menahan sedikit ujian dari jalan itu, maka rugilah ia. Kena sentiasa berwaspada dan kena hati-hati agar tak tersasar dari jalanNya.

· Berdoa dan terus berdoa kepadaNya, bersungguh2, insyaAllah Dia sentiasa bersama kamu susah dan senang, jangan pernah lupakanNya, Jika Dia sentiasa dihatimu, InsyaAllah, Kamu akan merasa Dia sentiasa dekat denganmu.


~Berjihadlah dan berdoalah dalam melakukan kebaikan~

2 comments:

  1. Teruskan menulis yang baik2 smoga tidal menjadi sia sia.
    :)

    ReplyDelete
  2. Teruskan menulis yang baik2 smoga tidal menjadi sia sia.
    :)

    ReplyDelete