Sunday, June 12, 2011

Surat untuk Calon Suamiku


Sekadar amik video ni dari youtube, bukan saya yang tulis, tapi kata-kata dia bagus, terdetik nak sampaikan kat calon suami saya.. ohoiiiii.... gatai!!!, masak pon tak pandai sangat.. nak kawin??? jgn berangan lagi la.... Mama kata pa? Belajar masak tu dulu, ni ikut mood n ikut rasa da ja nak masak... hihi Nak kawin camtu?" hihi nampaknya belum masanya lagi, tengah buat preparation untuk menjadi seorang isteri solehah dan taat buat suamiku tercinta nanti.. aiwahhhh!!!!

Hahahaha bukan senang taw bila kawin ni, banyak hati-hati yang nak kena jaga. tambah-tambah bertambah pula suatu keluarga besar, belah suami.. kawan kata " yanie ang nanti mesti senang kan, ang neh, suma boleh, letak ja kat mana, sure ang dapat masuk?" Ya la kawn ku. entah la... cek pon tak taw sempat dak nak kawin.. tah2 ajal yang jemput mendahului jempntan dari seorang suami!!!! Grrrrrrr takut-takut~ huhu

Bila dah berkeluarga ni tanggungjawab pun makin bertambah la kan. Hanya orang yang betul-betul bersedia ja dapat menghadapinya dan mantap pula ilmu rumahtangganya.. Memang tak dinafikan memang bahagia kan bila ada pendamping, tapi bagi saya la, selagi dapat mengawal diri, ada pula teman-teman sebagai pendamping hidup.. gunakan la sebaknya masa study neh, enjoy ur life as a student.. InsyaAllah tiba masa, saat dan waktu tika yang sesuai dia akan datang menyapa tanpa dipinta, hahahaha iacehhh...

So, Ingat pesan baba selalu, "Baba tak kisah ampa nak berkawan ka apa, tapi biar jaga batas syariat tu, tapi masa belajar, belajaq... kalu nak kawin, kawin, jangan campur adukkan" Ibu bapa lebih kenal anak mereka macam mana kan? Berat hati seorang bapa yang penyayang ini melepaskan anak kesayangannya, nanti bila sudah akad, maka tanggungjawab mendidik dan membimbing anak perempuan mereka, jatuh pula kebahu suami. Besar tanggungjawab tu.. Nama pun amanah, masing-masing ada tanggungjwab, dan suma perkara pula akan dikongsi bersama-sama. Apa pun sekarang ni, perbaiki diri dulu, mantapkan dengan ilmu.. InsyaAllah, jika dipanjangkan usia, jodoh akan datang menyapamu~

~bersediakan kita melangkah ke mahligai bahagia?~ sedia dah hahaha!

No comments:

Post a Comment