Friday, July 29, 2011

RaMaDhAn KaLi iNi

Assalamualaikum, moga sahabat-sahabat, saudara saudari dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya.
~SaLaM rAmAdHaN 16~
Alhamdulillah kita ditemukan juga dengan dengan bulan yang mulia lagi penuh keberkatan, iaitu bulan RAMADHAN. Mudah-mudahan kita akan ketemu juga rahsia disebalik Ramadhan kali ini yang sudah pasti menjanjikan segala ganjaran yang berlipat ganda dari bulan-bulan yang lain. Semoga Ramadhan kali ini lebih baik dari tahun sebelumnya. Jangan biarkan Ramadhan yang masih berbaki ini berlalu begitu sahaja tanpa rahmat, keampunan dan keberkatan dariNya.

Ramadhan kali ini

Penuh pengharapan
Akan kutemu bulan mulia ini
Yang menghimpun sejuta keberkatan
Agar ramadhan yang ku lalui ini
Memberi satu harapan
Dan wajah baru dalam kehidupanku.

Sudah tentu pelbagai persiapan telah dilakukan dan pelbagal target telah tercipta untuk menghadapi bulan ini, semoga kita berjaya melaksanakan segalanya dan sedaya upaya cuba melawan segala nafsu yang memberontak dalam diri agar mudah untuk kita mencapai segala target kita. "Kerana bulan ini adalah peluang terbuka luas-luas hanya kepada sesiapa yang bekehendak padanya, Ayuh rebut segala tawaran dan ganjaran".

Mutiara kata Ramadhan:
  1. Salam and welcome to muhasabah Ramadhan Analysis!
    Enter Password: "TAHAJUD" access denied!
    Enter Again: "QURAN" Identifiying... Access Granted!
    Enter Recited Pages everyday: (enter by yourself) 1page? 3? 5? 1/2 juzu', 1juzu' or more?
    Prophet SAW likes to recite quran after subuh till the sunrise. So, Try to recite Quran after subuh instead of sleeping! Try and keep trying!
    Exit: "RAMADHAN KAREEM, RAMADHAN MUBARAK"

  2. Perkataan yang cantik "Allah", lagu yang merdu "Azan", Novel yang menarik "Al-Quran", senaman yang baik "Sembahyang", Diet yang mujarab adalah "PUASA".

  3. Jika semua harta adalah racun, maka zakatlah penawarnya, jika seluruh hidup adalah dosa, maka taubatlah ubatnya, jika seluruh hari adalah nista, maka jumaatlah penyuciannya, jika seluruh bulan adalah noda, maka Ramadhanlah pemutihnya.

  4. Sentiasalah SETTING Niat kerana Allah, UPGRADE Iman dengan istiqamah, DOWNLOAD Sabar tika berpuasa, UPLOAD Usaha menambah amalan, DELETE dosa-dosa lalu, UPDATE Doa' setiap hari, TOPUP Ilmu dan amal, supaya kita dapat REDEEM pahala banyak-banyak dibulan mulia ini.

  5. Apakah bukti aku merindui Ramadhan?
    Apakah yang telah aku dapati setelah bertahun melalui Ramadhan?
    Apakaha aku ini maksum sehingga membiarkan Ramadhan bulan magrifah berlalu begitu sahaja? Siapakah aku disisinya yang Maha Penyanyang? Apakah aku tergolong dalam hambaNya yang bersyukur? Ya Allah, bantulah kami untuk meningkatkan amalan kami pada ramadhan kali ini dan moga kami menjadi hambaMu yang bertaqwa. Ameen

  6. Datangnya membawa seribu erti, bersama Rahmat dan NurKasih Ilahi, semailah dan suburkanlah ia dengan benih Iman dan Taqwa. Janganlah ia dicemari dosa noda dan nafsu amarah, hiasilah ia dengan amalan mulia lagi terpuji agar Ramadhan kita kali ini tidak sia-sia dan menjadi titik perubahan kearah hidup yang lebih bahagia dan diredhai sebagia hambaNya yang kerdil lagi hina diatas muka bumi ini.
Kata-kata diatas adalah sebahagian sms yang dapat dikongsi bersama.

"Barangsiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan kerana IMAN dan MENGHARAPKAN PAHALA (REDHA ALLAH), maka diampunkan dosa-doanya yang lalu" (HR. Baihaqi)

Sabda Rasullah SAW,
~Amat sia-sia dan rugi bagi sesiapa yang melalui Ramadhan namun tidak mendapat keampunan~

Dari Ibnu Umar RA, Katanya Rasulullah SAW bersabda: "Carilah malam qadar itu pada sepuluh malam akhir bulan Ramadhan. Jika kamu lelah, maka janganlah dilewatkan pada tujuh malam yang masih tinggal." (HR Muslim)

~Guna masa sebentar sebelum bersahur untuk sujud kepadanya walaupun hanya Dua Rakaat, moga kita menemui sesuatu pada Ramadhan kali ini~

::Muhasabah Ramadhan bersama::

"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu.Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan. (Imam Hassan Al-Basri)

~Mencari Sinar disebalik keberkatan LAILATULQADAR~

No comments:

Post a Comment