Wednesday, August 24, 2011

HaNyA uNtUkMU

::aDaM dAn HaWa::

Jangan ditanya mengapa?
Jangan disoal untuk siapa?
Biarlah DIRI terasa
Bila kata tertanya

~Perkongsian seorang sahabat dari group fbku~
tapi ayat ada diubah sikit-sikit, maafkan aku sahabatku =)


~Untukmu Wahai Adam paling kukasihi,
andai mahu menyunting Hawa~



1. Jangan dilihat pada purdah mahupun tudung semata-mata kerna hawa hari ini tidak lagi seperti dulu. Tetapi lihatlah pada telapak tangannya. Andai mudah telapak lembut itu menghinggap pada kulit lelaki lain tanpa lapik. Fikirlah semasaknya untuk menyuntingnya. Sesungguhnya memegang anjing itu lebih baik dari menyentuh kulit lelaki atau wanita yang boleh kita kahwini.


2. Jangan dilihat pada baju labuh mahupun jubahnya semata-mata. Tapi lihatlah pada sebujur bibirnya. Andai kata-katanya berbisa atau kuat suaranya. Fikirlah semasaknya andai hati masih teringin menyuntingnya. dikhuatir kelak dia membawa fitnah buat si suami. Menabur buruk diri si suami tercinta.

3. Jangan dilihat pada cantik ayu wajahnya semata-mata.. Tapi lihatlah pada sepasang indah mata miliknya. Andai tidak redup menunduk pandangan. Fikirlah semasaknya andai ingin terus menyunting dirinya. Dikhuatir bila sudah bersuami, matanya masih terus meliar memandang segak rupa lelaki lain yang bukan bernama suami.

~Untukmu Wahai Hawa yang paling kusayangi..
andai mahu menerima cinta Adam~



1. Jangan dilihat pada kereta mewahnya semata-mata. Tapi lihatlah pada aktiviti malamnya. Andai liar hidupnya tika malam menjelma. Fikirlah sebaiknya andai mahu menerima kerna maksiat itu lebih mudah tatkala kelam malam sudah tiba. Dikhuatir juga subuhnya terus leka dibuai mimpi nan indah.

2. Jangan dilihat pada pakaian berjenama semata-mata. Tapi lihatlah pada bahagian kakinya. Andai mudah lututnya ditayangkan tatkala lincah dipadang bola. Fikirlah sebaiknya andai masih mahu menerima kerna aurat suami itu hanya selayaknya dilihat oleh si isteri.

3. Jangan dilihat pada tampan paras semata-mata. Tapi lihatlah pada mulutnya tatkala berbicara.Andai dia mudah menghambur carutan dan sumpah seranah.Fikirlah sebaiknya andai masih tegar memilihnya. Dikhuatir pabila bersama kelak. Kesalahan kecil anda akan menerima hamburan cacian yang menyeksakan. Lelaki dan wanita hari ini tidak lagi seperti mereka yang dahulu, yang sebelum ini.

Adam dan Hawa,
::buat diriku, kau dan kamu semua::
~muhasabah ini adalah muhasabah bersama~


Sekadar perkongsian bersama~

"Janganlah kita hanya pandai menilai orang sahaja tetapi yang paling penting sekali adalah perbaikilah diri dan hati sendiri dahulu, barulah kebaikan akan bertandang dalam diri tanpa dipaksa, dan kemudian wajarlah kiranya, insan yang bersama kita kelak adalah setaraf kita. "


Setiap manusia bukannya sempurna, tetapi kita diberi akal fikiran untuk membezakan yang mana baik yang mana buruk. Jika kita tahu memilih corak hidup kita, maka baiklah kehidupannya. Jangan hanya melihat pada pakaian dan penampilan semata-mata tapi lihatlah pada budi pekerti akhlaknya serta hatinya, kerana disitulah akan terpancar cara kehidupannya.

Buat adam dan hawa.. mujahadah ini adalah mujahadah bersama,

Jika kita mahukan seseorang baik, maka perelokkanlah diri sendiri dahulu, tambah amal dan tingkatkan keimanan serta ketaqwaan. Bukanlah penampilan, fizikal, status yang menentukan baik buruk seseorang, tetapi jika dia mengamalkan apa yang dituntut Allah yang berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah, juga teguh pegangan akidah keimanan sudah tentu dia faham mengapa dia dilahirkan didunia ini.

Yang paling penting jaga hati, jaga diri, jaga iman dan tingkatkan amal. Jodoh itu ketentuannya, andai seorang yang jahil tapi berkeinginan akan yang beragama dan dijodohkan pula dengan orang alim maka BERUNTUNGlah dia. Tetapi andai ditakdirkan dengan sebaliknya, maka itu adalah UJIAN baginya untuk membentuk pasangannya kearah cara hidup Islam yang sempurna.

Tetapi yakinlah "Perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik". Ia setaraf dengan diri kita,InsyaAllah, tidak perlu mengidam untuk bersama seorang alim dan andai diri bukan la alim, wahai diriku. =) Biar biasa-biasa tapi dapat membimbing kehidupan berkeluarga kearah mencapai keredhaan Allah, dan pilihlah yang beragama agar dia dapat membimbing dirimu yang masih terkapai-kapal itu.

::Jaga diri dan jaga hati, maka terpancarlah nurkasih Ilahi::

Monday, August 22, 2011

JaM bArU..Yeay

SaLaM rAmAdHaN 22
Kalu memo pakai ELLE, Saya pon nak pakai ELLE gak, jgn jeles memo..
Terima kasih kepada yang memberi, saya sangat menghargainya
(^___________^)
(happy mood)

Sebenarnya jam lama, POLO kat bawah ni beli guna duit sendiri, sayang sangat2 kat dia, dah setahun guna, tapi sedih taw, sebab jam ni cermin da retak sbb:

-Jatuh masa basuh pinggan kat kenduri umah mak teh, huh bayang kan tinggi gak tu, tp pakai gak la.. sbb taim tu skit ja retak da.
-Yang kedua jatuh taim study nak exam, tu la gatai gantung kat board study tu apasai, guna plak pin yg tak kuat tu. Mau tak jatuh, bawah tu plak ada menda keras.. amik kau, retak lagi truk. sebenarnya nak tukaq cemin tp duit tadak maa.. tangguh dulu hasrat dihati.


~ Jam kesayangan~
Disebabkan sayang jam ni, n still elok dan boleh diguna,
rasa nak bagi kat
adik tersayang, ang mau dak kakteh jam polo cun aku neh?
hehehe
~nampak tak retak tu? dari minit 45 till 60 tu la garis retak dia..huhu~
sian jam saya, mesti da sakit kalu da boleh bercakap kan?
tapi sekarang dia dah ada teman baru
!
!
!
v

Ni la teman baru jam saya..pink gitu.. i like~

::cantik menarik hati tertarik..awwww::



~ jam ni insyaAllah akan menemani saya disemester baru nanti~

"Sayangi sesuatu sekadarnya kerana ianya bukanlah milik kita, tapi anugerah pinjaman dari ALLAH TAALA"








Sunday, August 14, 2011

KaTa-KaTa UnTuK sAhAbAt

Khas Buat Sahabat-sahabatku

Amat sukar dicari apa itu sahabat
Inikan pula sahabat sejati
Tetapi sepanjang perjalanan kehidupan ini
Aku mula mengerti siapa sahabat
Sahabat yang sentiasa membimbing aku ke jalanNya
Aku gembira, rasa hiba tiada dirasa
Jika ada sahabat bersamaku

Sejak dulu dibangku sekolah lagi
Aku bersama-sama kalian
menuntut ilmu tiada penghabisan
Disitu aku mengenali yang mana kawan dan yang mana lawan
Bukan aku memilih tapi aku cuba melakar corak kehidupan
agar aku dapat menjaga akhlak serta disiplin diri tatkala jauh dimata ibu dan ayah
Dan aku yakin kerna sahabat yang baik dapat membimbing aku ke jalan Ilahi

Dan kian dewasanya aku
Aku bertemu dengan lebih ramai Sahabat
Hidupku penuh warna
Bagai pelangi yang cantik coraknya
Menghiasi awan biru kehidupanku
Aku hargai setiap mereka yang hadir mewarnai dan menghiasi keindahanku
Terima kasih kepada mereka semua kerena tidak jemu bersamaku
Dari dulu, kini dan hingga keakhirnya
Moga kita sentiasa bersama hanya keranaNya

Disini sahabatku semuaya yang kukenali
walau dimanapun kita kenali
Kalian sentiasa bertahta disanubariku
Aku memohon kemaafan atas segala salah silapku sepanjang perkenalan kita
Aku tahu banyak salahku dan banyak jua kesalahanku selaku
sahabat dan temanmu, maafkan diri yang tidak pernah sempurna ini.

Aku kian merindui sahabat yang jauh dariku
Teringat kenangan bersama yang telah kita coretkan
Yang kininya hanya bisa dikenang
Aku harap kalian juga masih terkenang masa lalu kita bersama
suka dan duka, yang tidak mungkin pernah padam dari ingatan
Biar ia bersemi untuk selamanya sahabatku.

Di hari lebaran yang kian menjelma
Ku harap kalian akan berbahagia bersama keluarga, sanak saudara tercinta
Aku dikejauhan ini sentiasa mendoakan
kehidupan kita mendapat rahmat dan keberkatanNya
Semoga akan masih ada Ramadhan buat kita
Yang merupakan madrasah tarbiyah kita
Semoga kita semua istiqamah dengan amalan-amalan yang telah terlatih dalam madrasah ini
dan semoga sinaran kehidupan kita lebih terpancar untuk hari-hari yang menjelma

Salam Ramadhan terakhir tahun ini
Selamat Hari Raya AildilFitri
Maaf Zahir Dan Batin
Tulus Ikhlas Daripada
Ilyani Mohd Dakroh sekeluarga
Untuk sesiapa yang pernah mengenali diri ini
Terima Kasih atas kesudian menjadi sebahagian daripada kehidupanku.

~iman_nur~

Kata-kata dibawah ini untuk kamu-kamu semua
yang telah berada dihatiku sejak sekian lama
Moga persahabatan kita berkekalan hingga ke hujung nyawa.

!
!
!
V


  1. Kita berjumpa kerana takdir.
    Kita berkawan kerana kasih sayang.
    Kita bersama kerana hati.
    Kita bergaduh kerana harga satu ikatan.
    TAPI yang paling penting, SEMUANYA KERANA ALLAH TAALA.
    TanpaNya tak mungkin sekarang terjadinya 1 Jalinan Hati. 1 Rahsia Rasa.
    Yang mempunyai sejuta maksud pada jiwa-jiwa yang memahami erti persahabatan.

  2. THANK YOU, TERIMA KASIH, Tiada yang lebih indah dalam kehidupan ini untuk dikenangkan melainkan dapat mengenalimu, sahabatku.

  3. Mengingati teman tanda persahabatan.
    Mengingati mati sumber kekuatan iman.
    Mengingati hari akhirat semulia-mulia ingatan.
    Mengingati ALLAH itulah ketenangan.

  4. Indah "PELANGI" kerana "WARNA".
    Indah "TAMAN" kerana "BUNGA".
    Indah "HATI" kerana "AKHLAK".
    Indah "HIDUP" kerana "KEJUJURAN.
    Indah "DUNIA" kerana "UKHUWWAH" antara kita.

  5. TRUE FRIENDS are like morning,
    You can't have THEM the whole day,
    But You can be sure THEY will be there
    when you wake up tomorrow, next week, next year and forever.

  6. Bila ucapan salam dikirim dari jauh,
    tiada kata dapat didengar.
    tiada senyumana yang dapat dilihat.
    TAPI apa yang dapat dirasai,
    CUMA doa ikhlas dari hati yang mengingati.

  7. Teman yang bertahta dihatiku bukanlah yang aku khaskan ciri-cirinya agar ideal segala-galanya dimata. Tetapi Teman yang kuhargai dan kusayangi yang bertahta dihatiku adalah yang dirinya berjiwa hamba kepada Ilahi, kerana sifat kehambaannya itu umpama takzirah bergerak yang selalu mengingatkanku padaNya. Membuat hatiku tak upaya melupakannya. Subhanallah~

  8. Secebis senyum membawa seribu makna, Sedetik rindu adalah satu perjuangan,
    Satu ingatan bersemi didalam doa dari sahabat untuk sahabatnya~

  9. Ukhti, sebutir airmata yang jatuh kerana keinsafan adalah 1000x lebih baik daripada sejuta mutiara dilautan. Sesaat bersedih kerana redha Allah adalah lebih mulia dari seharian bersedih kerana cinta manusia. Sejernih wajah kerana wudhuk yang sempurna adalah lebih bercahaya daripada kilauan segunung permata. Sesuci hati hanya kerana Ilahi itulah hakikat cinta abadi. Uhibbuki fillah ya ukhti, Semoga ikatan ini membawa pada satu perjuangan hakiki.

  10. Ya Rabbi, selimuti istirehat sahabatku ini dengan kemuliaanMu, Hapuskan segala kesusahan dari hatinya. Bangunkan dirinya saat tahajudMu tiba, Rahmati dirinya kala waktu subuhMu menyapa, Hamparkan waktu-waktu yang diinfakkan keranaMu dengan sebaik-baik amalan. Perkenankanlah Ya Allah.

  11. Aku mungkin sekadar pelangi dalam hidupmu. Hadir ku tanpa disapa, hilangku tak membawa apa-apa, tapi mengenalimu satu anugerah berharga dari "Yang Maha Esa".

  12. Sahabatku sayang, Cinta Allah tak akan hadir kedalam hati kita jika masih ada walaupun sedikit cinta manusia. Caranya, kena bersungguh-sungguh berazam untuk tinggalkan 'si dia' kerana kita takutkan Allah. Jika kita berusaha menjaga hati kita. Allah akan campakkan rasa nikmat dan puas dalam melaksanakan 'MUJAHADAH' ini. Hatimu akan merasa betapa nikmatnya mensucikan hati.
    Sahabatku sayang, jika terus juga bergelumang dalam maksiat (cinta yang tak diredhai Allah). Kita bimbang jika Allah tak nak pedulikan kita.

  13. Ya Allah, andai sahabatku resah, tenangkanlah hatinya dengan teduhan ma'rifahMu,
    andai dirinya terancam, lindungilah jasadnya dengan kebesaranMu.
    andai tubuhnya kedinginan, selimutkanlah kehangatan kasih sayangMu.
    Rindukan jiwanya dengan saat bertemu denganMu.
    Ya Allah, jangan kau biarkan hati,jiwa,jasadnya terpesona dengan duniawi,
    Khusyukkan hatinya dalam rukuk dan sujudnya menghadapMu.
    Berikanlah kejayaan dunia dan akhirat kepadanya. Ameen.

  14. I ask Allah to.. make you happy, make you smile,guide you safely through every mile, grant you wealth, give you health and most of all grant you a successful life. InsyaAllah.

  15. Kubina hubungan kita atas keimanan. Aku cintakanmu kerana Allah. Maka kau lebih daripada diriku kulebihkan walau itu menuntut pengorbanan. "Kerana Ukhuwah itu indah"

  16. Semoga Allah jadikan Subuhmu cahaya, Zohormu gembira, Asarmu bahagia, Maghribmu keampunan, Isyakmu keberkatan dan doamu diterima dan diluaskan rezekimu serta ianya tidak diambil semula dan dibuka padamu pintu SYURGA tanpa sempadan. Ameen.

  17. Ya Allah, aku rindu mujahidahku ini, sampaikan ingatan dan rindu dari jauh ini, setulus hati buat sahabat pada jalanMu, pelihara ukhuwah kami agar kekal mekar berpaksikan cintaMu, bertemu kami dalam takdirMu, berpisah kami dengan izinMu, Moga bertemu di Jannah FirdausMu.

  18. Ya Allah kiranya Rasulmu hidup berteman, kurniakan jua kepadaku teman, tapi biarlah teman-teman dari lorong-lorong yang membenarkanMu seperti kebenaran As-Siddiq. Biarlah teman-teman dari pintu-pintu ilmuMu seperti Saidina Ali. Ya Allah, kiranya semua itu tidak layak buatku, aku tetap bersyukur ditemukan dengan teman seperti sahabatku ini, mungkin padanya ada segalanya yang tak pernah ku selami. Mungkin padanya letaknya apa yang kuimpikan selama ini. Tapi jika aku seorang teman yang tak menghargai, ampunilah dosaku Ya Allah, dan kurniakanlah kegembiraan dan rahmatMu kepada temanku ini.

  19. Dijalan Allah persahabatan ini bukan milikku, dan bukan jua milikmu, Persahabatan ini adalah perancangan Allah yang mengetahui segala rahsia. Kerana Dialah aku mengenalimu dan kerana Dia juga telah menetapkan kita mengukir kenangan. Persahabatan ini sudah pasti terisi dengan kasih sayang, Moga persahabatan ini berkekalan untuk selamanya. InsyaAllah.

  20. Ukhwah itu bukan letaknya pada manisnya ucapan dibibir atau pada indahnya pertemuan, tetapi dalam ingatan seseorang kepada temannya dalam doanya (IMAM AL-GHAZALI)

  21. Siang akan sepi tanpa mentari,
    Malam tiadaseri tanpa rembulan,
    Hidup akan sunyi tanpa teman,
    Hati tiada erti tanpa IMAN.

  22. Tatkala hati teringatkan teman, terfikir diminda adakah aku juga ada didalam hati-hatimu, tatkala hati rindukan teman, terfikir diminda adakah aku juga dirindui, tatkala kaki berat untuk melangkah pergi, hati tertanya, adakah kau ingin bersamaku lagi meniti kejayaan, Mengapa aku rindu benar padamu. Moga doaku diterima agar aku tak kan kehilangan teman sepertimu.. Semoga bertemu dan berpisah kita kerana YANG MAHA ESA.

  23. Ya Allah, tika Kau hadiahkan aku sahabat, Kau jadikanlah hatiku bersyukur atas kurniaanMu, Kau jadikanlah hatinya berlapang dada menerimaku, Kau jadikanlah sahabatku ini sebagai teman seperjuangan, peniup semangat jihadku, saling membantu memikul amanah dakwah agamaMu, Kau jadikanlah ukhuwwah ini disemai atas redhaMU, teguhkan atas Cinta PadaMu, Lindungi dari maksiat dan hal-hal yang melalaikan kami dari mengingatiMu. Ya Allah bahagiakanlah hatiku dan hati seluruh sahabatku dengan cinta kepadaMu. Amin.

  24. You're true blue, I'm ragging red, together we're passionate purple, we clash at time, but we also mixed when we oppose each other, but when we work together, we blend like beautiful music, I guess that why we're friend until the end.

  25. Alangkah bahagianya bila bersahabat sering menghargai, Bila bersama saling menyayangi, Bila terluka selalu memaafi, Bila berjauhan saling merindui, Bila keliru tetap memahami, Bila terleka kerap menasihati, Bila tersilap terus menegur. Maka bertambah manis bila kerna Ilahi.

  26. Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwaku. Sahabat yang baik adalah seiring denganku dan menjaga nama baikku ketika hidup atau selepas mati. Kuhulur tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan merasa senang. Semakin ramai sahabat semakin aku percaya diri. Aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tidak luntur baiknya dalam suka dan duka. Jika aku dapat, aku ingin setia padanya.

    ::Saya sayang sahabat saya::
    ::Kita semua sahabat selamanya::