Tuesday, October 18, 2011

KaTa - KaTa PeRjUaNgAn



"Hadiah yang paling berharga dari Allah kepada hambaNya adalah apabila Dia mengurniakan kita insan-insan yang hatinya berkehendak kepada Tuhan. Insan-insan inilah yang akan bersama-sama meniti denai kehidupan yang akan berjalan seiringan, saling berpesan pada kebenaran dan kesabaran, saling menjana iman dan kekuatan, setiap gerak tindakan senantiasa menyedarkan erti hidup bertuhan dan insan-insan ini hatinya rindu pada kebenaran dalam mengatur langkah meniti kehidupan mencari redha Tuhan. Moga rahmat Allah sentiasa menyelubungi hidup kita."

HaDiAh BuAt Mu TeMaN
Lagu: Amar, Saffone dan Saujana

Jalinan persahabatan kita abadikan
sepanjang zaman
Berpanjangan dan berkekalan
Manisnya iman hidup didalam perjuangan

Kasih sayang ku hadiahkan buatmu teman
Untuk kau simpan ingat-ingatan
Jadinya bekalan, 
Perjalanan, hidup di dalam perantauan

Gunung di daki, lembah sama dituruni
Kita di uji 
berulang kali
Tetap setia semati

Gelap ditempuhi,
Cerah sama disusuri
Cinta yang murni 
Rahmat Ilahi
Hanya kita kecapi

Jalinan persahabatan kita abadikan
sepanjang zaman
Berpanjangan dan berkekalan
Manisnya iman hidup didalam perjuangan

Syukur padaMu Tuhan
Syukur kita dihadiahkan
Hadiah IMAN
Hadiah KASIH SAYANG
CINTA seorang teman

Dan syukur buatmu teman
Syukur kita dipertemukan
Pergorbanan dan kesetian
Tak mungkin ku lupakan

Allah..Allah..Allah..Allah 2x
Allah Allah..Allahu Allah 2x
Allah..Allah..Allah..Allah 2x
Allah Allah..Allahu Allah 2x

"Tiada kata yang lebih bermakna melainkan kalimah Alhamdulillah dikurniakan sahabat yang sentiasa mengingatkan kita tentang ALLAH dan perjuangan ISLAM"
"Dan Lagu diatas dan kata-kata, doa dibawah ini adalah KHAS dan ISTIMEWA untuk kalian"

  1. Ya Allah, jadikan kami tenteraMu, Sesungguhnya tenteraMu adalah mereka yang menang, jadikan kami perantaiMu, Sesungguhnya perantaiMu adalah mereka yang berhasil, jadikan kami auliya'Mu keran auliya'Mu adalah mereka yang tidaka ada takut dan sedih padanya.

  2. "Pabila jalan ini yang engkau dan aku tempuhi maka ikatan antara kita telah terpateri, bersaudaranya kita lahir dari hati, hati yang merindui kebenaran yang hakiki, hati yang berjuang kerana Ilahi, namun begitu badai yang menimpa tidak akan berhenti. Aku memerlukan engkau untuk sentiasa mengingati, agar langkah yang diatur tidak kan berhenti, agar aku yang merangkak bisa kan berlari, matlamat yang satu demi mardhatillah pasti kan dikecapi."

  3. "Padamu ukhti, kupinta, peganglah tanganku ini agar ku bisa melangkah lagi hingga ke akhirnya tidak akan berhenti. Maafkan daku, ku tak mampu mengharunginya tanpamu disisi, mari bersama-sama berganding bahu, susah senang bersama, ku sayangmu kerana Allah"

  4. "Sinarkan hati kami dengan hidayahMu, Kukuhkan hati kami, Kuatkan jiwa kami, Kuatkan ingatan kami, Berikan sedikit kebijaksanaanMu pada akal kami untuk mentadbir alam ini. Ya Allah, ceriakanlah hati-hati kami pada setiap hari.

  5. Ya Allah, perindahkanlah insan ini dengan hiasan ketakwaan, cantikkanlah dirinya dengan sepenuh keimanan, pimpinlah jalannya pada kebenaran, hindarkanlah hatinya dari belenggu hasutan syaitan, istiqamahkan dirinya pada kebaikan. Semoga dirinya dalam jagaanmu selalu.

  6. "Ya Allah, izinkan sahabatku ini menjadi sekuntum bunga yang dihiasi dengan kelopak akhlak mulia, harum wanginya dengan ilmu agama, cantiknya kerana keimanan nan takwa, namun keindahan zahirnya disimpan rapi, biar menjadi rahsia yang kekal abadi bahkan perhatian mata ajnabi, yang menjadi punca fitnah hati dari lelaki berjiwa sepi. Wajahnya bukan mengundang dosa, kuharap Engkau tumbuhkan duri yang memagari diri agar terpelihara dari noda duniawi yang menghilangkan harum sejati untuk KAU mencalonkan dirinya sebagai BIDADARI syurgamu dan istiqamah serta kuatkan dia menjalani dakwah ini."

  7. Bukan mudah mempersiapkan diri menjadi seorang pejuang, tenang sebagai perisai duka, segala derita dalam perjuangan hadapi tanpa riak sangsi. Allah menjadi tempat mengadu, AlQuran sebagai menawar kalbu, Rasul menjadi qudwah hasanah, sahabat-sahabat menjadi peneman hikmah, tiada keluhan dan paksaan, hadapi dugaan penuh kerelaan, itulah resam orang berjuang, segala kemenangan perlu pengorbanan, demi menyambung perjuangan nabi, semoga kita terus istiqamah dijalanNya.

  8. Kadang-kadang langkah ini akan rasa terhenti, dugaan datang melemahkan diri, rasa kecewa dan berputus asa menyerang qolbi, tak terdaya dan lemah lumrah insani. Wahai diri, kenapa mengeluh tidak pasti? Bukan Allah tidak tahu niat dan usahamu yang suci, jangan bersedih dan kecewa kerana gelora naluri, teruskan perjuangan nan murni, kelak kecermerlangan akan mendatang, biar lambat asal bermanfaat.

  9. Menjadi sebaik-baik hamba dan khalifah bukan semudah memetik jari, Itupun belum pasti bisa berbunyi, Hakikat insan memang penuh dengan kekurangan. Namun tidak menjadi suatu kesalahan untuk memperbaiki diri menjadi sebaik-baik hamba Allah. Kita harus terus melangkah meskipun dalam kepayahan. Kita kan khalifah, Mengapa mesti diuji dengan perkara-perkara mudah, sedang kepayahan itu perkara wajib sebelum tiba di Jannah. Lalu, haruskah mengalah pada takdir yang sering menghadiahi kita dengan kesukaran yang membuatkan kita terduduk menangis hiba? Ku cuba memujuk diri "Belajarlah untuk tabah duhai hati seorang pejuang!! Tangisan itu pasti tidak akan sia-sia andai langkahmu terus teguh menuju jalanNya.

  10. Sesungguhnya qalbu itu amat sukar untuk dijaga dengan sebaik-baiknya. Ya Allah jauhkanlah kami dari segala kegelisahan hati. Jika kami dalam keadaan sedih dan kecewa, Engkau sedarkanlah kami dengar kebesaranMu. Engkau lindungilah kami daripada segala hasutan syaitan laknatullah dan Engkau jauhkanlah kami dari segala fitnah manusia. Sesungguhnya Engkau Maha Mendengar tangisan hamba-hambaMu.

  11. Selami jalan PERJUANGAN dengan benang UKHUWAH dan rasa KEHAMBAAN, nescaya kau akan MERASAI betapa kau tidak KESEORANGAN dalam meniti ranjau DURInya. Nescaya kau akan mendapati disebalik RACUN ada nikmatnya. Dekatkan diri dengan Allah.

  12. Setiap sesuatu yang terjadi dalam hidup kita merupakan satu kebaikan yang Allah tiupkan dalam diri manusia itu, untuk menilai sejauh mana diri hambaNya mencariNya tika kesedihan, kesusahan dan tika beroleh kesenangan. Carilah Dia didalam sujudMu, Pastinya Dia tidak akan mempersiakan apa yang dihajati dalam hatimu.

  13. Tarbiyyah Allah amat mahal, Tidak semua kasih sayangNya terzahir melalui belaian. Adakalanya ketegasan mampu mendidik kita lebih daripada kelembutan. Allah lebih memahami kita lebih daripada segala makhluk didunia. Justeru, mengadulah padaNya, setiap titisan airmata yang mengalir amat bernilai dan berharga disisi Allah.

  14. "Insan yang membawa Islam sangat besar amanahnya, seringkali diuji dan dibolak-balikkakn hatinya, seringkali diragu-ragukan hatinya, Maka pintalah pada Allah agar ditetapkan hati kita agar segala mehnahdan tribulasi mampu kita hadapi. Sekali berjuang, selamanya berjuang!"

  15. Ukhti, ku bangga melihatmu derita dalam perjuangan dari melihatmu gembira dalam kelalaian,
    Ku bangga mendengar tangisanmu kerana pengorbanan dari melihat tawamu dalam pengkhiantan,
    Ku tangisanmu kerana takutkan Allah dari tangisanmu kerana percintaan, Ku bangga andai dikau syahid di medan kebenaran dari hidup dalam kesesatan, kerana jangan lupa wahai ukhti, muliamu bukan kerana pangkat, harta dan paras rupa atau populariti, tapi pada KETAQWAAN & KEPATUHAN kepada Allah, kerana Islam yang kau junjung tinggi, semarakkanlah perjuanganmu ya ukhti.

  16. YA ALLAH.. tika Kau hadiahkan aku sahabat, Kau jadikanlah hatiku bersyukur atas kurniaanMu, Kau jadikanlah hatinya berlapang dada menerimaku, Kau jadikanlah sahabatku ini sebagai teman seperjuanganku, peniup semangat jihadku, saling membantu memikul amanah dakwah agamaMu,
    Kau jadikanlah ukhwah ini disemai atas redhaMu, Teguhkann ats cinta padaMu, dilindungi dari maksiat dan hal-hal yang melalaikan kami dari mengingatiMu, Ya Allah, Bahagiakanlah hatiku dan hati seluruh sahabatku dengan cinta kepadaMu. Amin ya Rabbal 'Alamin.

  17. Jika Allah selalu bersamamu dihatimu, tak siapa dan apa-apa yang patut digusarkan. Sesungguhnya segala sesuatu yang menimpamu tatkala berjuang dijalanNya pebus dosa-dosanya. Bergembiralah kerana kini dirimu terpilih untukNya. Ikhlaskan jiwamu, selagi hayat dikandung badan, selagi sihat seluruh jasad, selagi ajal belum mengundang, wakafkanlah dirimu, jiwamu serta hayatmu FISABILILLAH. Sungguh hidupmu dan nyawamu hanya sekalicuma. Jadikan ia ladang pelaburan terbaik buat membeli A-JANNAH.


    Sebenarnya, kata-kata diatas adalah kata-kata semangat dan doa dari sahabat-sahabat saya yang dikirim melalui mesej, tetapi disebabkan inbox yang full jadi, saya rasa blog tersayang adalah tempat yang sesuai untuk disimpan dan dikongsi bersama-sama mereka yang lain. Sebenarnya banyak lagi, InsyaAllah mungkin akan diupdate lagi.

    Kata-kata inilah yang membuatkan hati dan diri ini bersemangat tatkala rasa "down". Kata-kata inilah yang sentiasa memotivasikan diri tatkala jiwa runsing dan buntu. Terima kasih atas mesej yang dikirim.
    Semoga apa yang dikongsi dipost ini, bermanfaat untuk seluruh makhluk ciptaannya.
    Siapa lah saya, saya hanya hambaNya yang kerdil lagi hina lagi insan yang serba kekurangan. Jika ada kesalahan tegurlah diri ini. PEACE~

    "Aku bukanlah terbaik dikalangan kalian, tapi aku cuba untuk menjadi terbaik demi kehidupanku kelak, aku sangat takut dengan dunia akhir zaman ini, yang penuh tipu daya, ujian pancaroba, aku perlukan kekuatan, hati ini kadang lemah, cepat pula berbolak balik, kadang mula resah memikirkan ketidakrelevenan dalam membuat keputusan. Masih banyak yang perlu aku belajar.  TAPI yang aku pasti aku tahu matlamat dan tujuan hidup ini dan aku sangat-sangat memerlukan sahabat-sahabat yang sentiasa mengingatkanku tentang matlamat hidupku" ^_^ 

~Perjuangan ini indah jika ada MEREKA bersama-sama kita~

3 comments:

  1. salam.. ana kongsi ya.. moga bermanfaat utk smua..:)

    ReplyDelete
  2. ukhti , ana share kate2 ni ye :) syukran ^^

    ReplyDelete
  3. Subhanallah.. i like your post! Moga terus kencang!!

    ReplyDelete