Tuesday, February 14, 2012

Say No to VD


Assalamualaikum w.b.t

Anda sihat? Alhamdulillah masih lagi bernafas dibumiNya.
Ooo ya VD? What means by VD?
VD=VALENTINE DAY~
Sebagai umat Islam (Muslim) , Kita sangat ditegah menyambutnya kerana?
kerana apa? Ini buktinya~

Hadis Rasulullah s.a.w,
"Barangsiapa yang meniru atau mengikuti sesuatu kaum (agama) maka dia termasuk kaum (agama) itu"
Firman Allah s.w.t,
"Barangsiapa mencari agama selain agama Islam, maka sekali-kali tidaklah diterima (agama itu) daripadanya dan dia diakhirat termasuk orang-orang yang rugi" 
(Surah Ali-Imran:85).

Kerana sejarah Hari Kekasih (Valentine's Day) merupakan  suatu perayaan yang berdasarkan kepada pesta jamuan 'supercalis' bangsa Romawi kuno di mana setelah mereka masuk Agama Nasrani (Kristian), maka berubah menjadi 'acara keagamaan' yang dikaitkan dengan kematian St. Valentino.
St. Valentino adalah nama seorang paderi. Namanya Pedro St. Valentino. 14 Februari 1492 adalah hari kejatuhan Kerajaan Islam Sepanyol. Paderi ini umumkan atau isytiharkan hari tersebut sebagai hari 'Kasih Sayang' kerana padanya Islam adalah Z...ALIM!!! Tumbangnya Kerajaan Islam Sepanyol dirayakan sebagai Hari Kekasih.

Jadi, Hari Kekasih tidak wajar disambut oleh insan yang bergelar Muslim kerana hari itu adalah hari jatuhnya kerajaan Islam kita di Sepanyol. Semoga kita semua ambil pengajaran!!! insyaAllah

 
Tak payah la nak romantik ka apa ka. Buang masa ja terutamanya yang kapel tu? Kapel tu dah la haram. Nak romantik-romantik sangat. Kahwin la wahai saudaraku semua dari buang masa berkapel tu. Bukan nak marah tapi harapnya niat berkapel itu mulia dan menjaga batasan (kita cuba memandang positif orang yang berkapel) supaya menjaga mereka dari melakukan maksiat dan zina. Ada sebab kenapa Islam menyuruh menjaga hubungan antara lelaki dan wanita tu. Masuk bab kapel plak!! hoho back to the point.

Kenapa kita meraikan pada yang belum pasti. Bukan perlunya hari-hari istimewa seperti ini yang bukannya dianjurkan Islam tapi dalam Islam itu sendiri kita boleh create setiap hari cinta dan kasih sayang terutamanya pada keluarga,sanak saudara dan teman-teman, Jadi tidak perlulah terlalu mengikut perayaan kaum lain ya~ Islam itu indah, dan yang akan mengindahkan agama itu adalah umatnya yang sentiasa mencari syurganya dan keredhaanNya. ^_^

Jauhilah apa yang Allah larang dan dekatkanlah diri kita dengan apa yang Allah sukai. Itulah tanda cinta sebenar lagi hakiki dan abadi.^_^

Cinta itu suatu yang Indah, berikanlah pada yang berhak dan selayaknya. Jangan terlalu murah untuk menjual cinta kita. Kerana cinta kita mahal, hanya layak kepada mereka yang layak menerimanya.

Cinta itu suci murni
Sebarkan cinta kasih Ilahi
Kerna
percikan kasihmu itu
akan subur mewangi
pada yang berhak kau miliki
dan kau sayangi

Sayang itu kasih mesra
Suburkan dihati dan dijiwa
kerna
akarnya itu akan membuahkan
rasa cinta sesama saudara
iman_nur
::14022012 1641pm::

                                                                                             ~Sebarkan cintamu pada yang selayaknya~

No comments:

Post a Comment