Sunday, December 30, 2012

Senyum semua =)

Assalamualaikum w.b.t. 


Lama tidak ku menyulam kata, secebis rasa dekat blog tercinta kan? "What? awat post tahun 2012 hanya belas-belas sahaja? ilham, idea semakin menghilang? kurang berfikir? Apa sudah jadi sama ini "tuan punya blog"?"

 Objektif bedah buku pun tak terlaksana mengikut visi dan misi nya. Oh, tidak mengapa, itu bukanlah alasan untuk tidak productif kn?. Sebenarnya ianya terletak pada diri kita (diri ini), mood kita, fikiran kita, tingkah laku kita, Insha Allah kalau di izinkan Allah, kita cuba lagi yang terbaik dan dimasa akan datang untuk sentiasa meperbaiki apa yang terkurang. Sudah tentunya, semuanya bergantung pada NIAT utama kita yakni hanya kerana ALLAH Taala. Bukan untuk suka-suka, bukan untuk berhibur, bukan untuk luahan rasa, dan juga, bukan kerana manusia tetapi KERANA ALLAH TAALA, Why?

  • Kerna ALLAH la sebaik-baik penilai kita, bukannya manusia =)
  • .Bertujuan untuk berdakwah, yakni mengajak sesama insan kearah kebaikan dan menjauhi kemungkaran.
  • Dan bertujuan untuk menikmati hidup di alam ciptaanNya. Sentiasa bersikap positif dan memberi motivasi kepada diri dan orang lain. 
Semuanya atas usaha dan niat suci kita, Biarlah orang tak mengenali diri kita pun atau memandang rendah akan diri kita, yang penting, pandangan Allah terhadap diri kita. Allah lebih mengetahui siapa kita dan kita lebih tahu bagaimana diri kita sebenarnya. Ada kelebihan dan ada kelemahan. =) Senyum, yang penting sentiasa berfikiran POSITIF dan TENANG dan cuba memperbaiki segala kekurangan dan kelemahan kita (^_^)

Oh ya, sekarang ini musim peperiksaan kan? Saya pun sedang bergelut dengan situasi  yang sama, mula-mula tengok jadual exam, serabut jugak, 3 papers decentralize, gap sikit, berderet-deret bak gerabak kereta api, habis awal pulak tu. Oh, tidak mengapa, bertenang, positif, fokus dan terima takdir Ilahi dengan hati yang terbuka, redha dan yakin bahawa kita mampu melakukannya =) Semua yang berlaku pasti ada hikmahnya. Apa-apa pun masa tetapkan berjalan, dan kita "terpaksa" melalui detik-detik itu juga kan? Memang Allah sayangkan kita dan ingin menguji hamba yang disayanginya itu. So, nak kongsi sikit ni, antara tips yang dapat saya "ceduk" dari insan-insan cemerlang :

  1.  Dekatkan diri pada Allah Taala (bukan masa exam ja tau, selalu juga, istiqhamah itu penting)
  2. Mohon maaf pada ibubapa, guru-guru, sahabat handal dan sedara mara =)
  3. Sucikan diri, niat perlu dijaga sentiasa.
  4. Susun jadual belajar untuk setiap subjek.
  5. Cari sumber motivasi, kalau perlu "reward" diri jika kita berjaya mencapai target kita.
  6. Usaha dan terus berusaha. (mengulangkaji)
  7. Berdoa dan bertawakal kepada Allah.
Haa, tu la antara tips yang boleh dikongsikan, yang lain cari sendiri la noh!! hahaha XD

Ini jadual exam saya, cun tak? cun kan? =)


YOK, KITA STUDY JOM =)

Saya doakan semoga kita semua akan mendapat kejayaan di dunia dan akhirat, Ameen.
Dan jangan dilupakan, setiap usaha kita itu perlulah kita susuli dengan sentiasa berdoa kepada AllahTaala. Kerna Dialah sebaik-baik penolong dan "doa itu merupakan senjata orang mukmin".
Last sekali barulah, bertakawal (berserah) kepadaNya.
^______^

"Kalau mood study kita mai, layankan ja, sebab bila mood tidoq mai "the end"
"Jaga kesihatan, tidur yang cukup dan makan yang berpada"

No comments:

Post a Comment