Tuesday, November 5, 2013

Dua Hati Menjadi Satu

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah
Lagi Maha Penyayang.

Sabda Rasulullah S.A.W
“Sesiapa yang berkahwin seperti dia telah
menyempurnakan sebahagian daripada agamanya.
Maka hendaklah dia bertakwa kepada Allah
bagi sebahagian yang lain yang masih tinggal”
(Riwayat Al-Bauhaqi)


Ya Allah Ya Tuhan Kami
Andai kau berkenan, limpahkanlah kepada mereka
Cinta yang Kau jadikan pengikat rindu,
Rasulullah dan Khadijah Al-Qubra yang Kau
Jadikan penghias keluarga Nabi-Mu yang suci.

Ya Tuhan kami Yang Maha Pengasih
Andai semua itu tak layak bagi mereka, maka
Cukuplah dengan redha-Mu,
Jadikanlah mereka sebagai suami isteri yang saling
Mencinta di kala dekat dan jauh,
Saling menjaga kehormatan dikala jauh,
Saling menghibur dikala duka,
Saling mengingat di kala bahagia,
Saling mendoakan dalam kebaikan dan ketaqwaan,
Saling menyempurnakan dalam ibadah.

Ya Tuhan kami Yang Maha Penyayang
Sempurnakanlah kebahagiaan mereka dengan menjadikan
Perkahwinan mereka ini sebagai ibadah kepada-Mu
dan bukti pengikutan dan cinta mereka kepada sunnah Rasul-Mu
Sesungguhnya Kaulah Yang Maha Pemurah
Lagi Maha Penyayang

Jadikanlah pasangan ini yang berbahagia
dan berkekalan hingga ke akhir hayat dan kurniakanlah kepada mereka
zuriat yang sempurna, beriman dan beramal soleh
sesungguhnya engkau maha berkuasa atas segala sesuatu.

Amin Ya Rabbal Alamin.


Terimalah lagu nasyid dari kak ngah:
HIJJAZ
MESTICA
DEHEARTY
RABBANI
~Apabila dua hati bertemu atas satu matlamat kerana Allah
maka dari situlah lahirnya kebahagiaan, ketenangan dan kasih sayang~

Monday, October 14, 2013

Make me strong



I know I’m waiting
Waiting for something
Something to happen to me
But this waiting comes with
Trials and challenges
Nothing in life is free
I wish that somehow
You’d tell me out aloud
That on that day I’ll be ok
But we’ll never know cause
That’s not the way it works
Help me find my way

My Lord show me right from wrong
Give me light make me strong
I know the road is long
Make me strong
Sometimes it just gets too much
I feel that I’ve lost touch
I know the road is long
Make me strong

I know I’m waiting
Yearning for something
Something known only to me
This waiting comes with
Trials and challenges
Life is one mystery
I wish that somehow

You’d tell me out aloud
That on that day you’ll forgive me
But we’ll never know cause
That’s not the way it works
I beg for your mercy

My Lord show me right from wrong
Give me light make me strong
I know the road is long
Make me strong
Sometimes it just gets too much
I feel that I’ve lost touch
I know the road is long
Make me strong



Friday, June 28, 2013

KIRIMKAN AKU AL-QAWWAM


Kata bijak pandai,
"If Allah is all you have, you have all you need" maksudnya, 
"jika kita memiliki cinta kepada Allah, kita akan memiliki segala-galanya"
~Nice quote~

Ya Allah kurniakanlah kepadaku Al-Qawwam, pendamping hidup yang dapat membimbingku ke jalan redhamu yakni syurga-Mu. Si dia yang sedia mengajarku tentang ilmu-ilmu mu, yang dapat berkongsi susah senang denganku, yang dapat menerima segala kekuranganku ketika bersamaku.Ya Allah, hanya Engkaulah lebih mengetahui apa yang terbaik buatku. Ameen.

Si dia, siapakah si dia?
Hanya Tuhan yang tahu
bak lirik unic.
Muslimah ini, setia dan sedia menanti cinta hati yang ditakdirkan Ilahi
Pesan sahabat, teruskan istikharah.

"Jika ALLAH tidak memberikan seseorang yg kamu impikan..
Semoga ALLAH menghadiahkan seseorang yg mengimpikan dirimu..

Bila ALLAH tidak memberimu seseorang yg kamu rindukan...
Semoga ALLAH menghadiahkan seseorang yg merindukan dirimu..

Bila ALLAH tidak memberimu seseorang yg kamu dambakan...
semoga ALLAH memberimu seseorang yg mendambakan dirimu..

Bila ALLAH tidak menyatukanmu dgn seseorang yg kamu cintai..
Semoga dia menghadiahkan seseorang yg mencintai dirimu.."

~Checklists~
1. Solat
2.Cintai Ilmu
3. Bermanfaat kepada orang lain
4. Akhlak
5. Hubungan dengan Allah




اللهم سخرلي زوجا صالحا وأن يخطبني ويتزوجبي وأن يكون صاحبا في الدنيا والأخرة


allahumma sakkhorli zaujan soolihan, wa an yakhtubni wa yatazau wajubi wa an yakuu na soohiban fid dunya wal akhirat

"YA ALLAH YA TUHANKU, PILIHKAN DAKU SUAMI YANG SOLEH, DIA MEMINANGKU DAN MENGAHWINIKU SERTA JADIKAN DIA SAHABATKU DI DUNIA DAN DI SYURGA."

MARRIAGE IS NOT ABOUT LOVE, IT'S ABOUT MAKING UMMAH.. :)

Tuesday, June 4, 2013

Yang Terindah Buatmu

Baba,
Anugerah terindah buat kami sekeluarga,
Dialah ketua, imam kami sekeluarga,
Dialah pendidik, di rumah juga di sekolah,
Dia adalah seorang ayah dan suami.
Yang memikul amanah Allah.
Membimbing kami ke jalan Allah.

Peribadinya yang luhur dan sangat disenangi,
Seorang yang cool dan kelakar
Buat kami sentiasa terhibur.

Orang kata, seorang bapa perlu bersikap garang,
tapi tidak dengan baba

Baba seorang yang ceria
Dia tahu bila situasi
Ada ketika perlu menghibur
Ada ketika perlu mendidik dan mengajar
mengajar dengan caranya

walaupun misai macam Dato. K, nampak garang
tapi baba penyayang orangnya
Tapi
Bila sekali marah, bertempiaran lari anak-anaknya
waaaa lariiiiiiiiiiiiiiiiiiiii~

Ku syukuri adanya dia
Anugerah terindah
Dialah babaku dan aku anaknya
Kami, aku dan dia, Allah punya
Kami sekeluarga saling cinta
Semoga kasih ini hingga ke syurga.


To my hensem baba, Mohd Dakroh Yaso
Selamat UlangTahun kelahiran ke-51
Semoga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki.
Semoga Allah beri kekuatan dan istikhamah~terus berkerja utk Islam.
You are my super duper man in this world.
Terima kasih membesarkan kami adik-beradik dgn sebaiknya.
Love You Selamanya.
"Happy Birthday, Semoga Allah merahmati dan memberkati hidup baba"

"SURPRISE"

tadaaaa
|
|
|
V
Al-Quran, hadiah dihari lahirmu
Dapat gambar dulu, nanti akan dikirimkan
^_^

"Merindukan alunan suara merdumu mengalunkan ayat-ayat Allah
Nah, hadiah untuk ramadhan dan hari-harimu"
~Baba, dialah teman, dialah sahabat, dialah cinta kasih kami sekeluarga~

Saturday, May 25, 2013

Coretan Hati

.
 Aku menulis.....

bukan lah kerana, 
aku seorang yang bijak menulis,
bukan juga seorang penulis terkenal,
tetapi dengan kudrat jua minatku,
aku cuba untuk menulis,

menulis dengan isi hatiku,
menulis dengan pengetahuan, pengalamanku,
dan menulis dengan ilham yang Allah kurniakan buatku.

Aku berkarya bukanlah kerana aku sesiapa,
aku menulis hanya kerana Allah,
kerana aku ingin berdakwah,
walaupun aku bukanlah seorang ustazah atau sesiapa pun,

Tetapi kerana.....
Aku ingin jadikan wadah ini kenangan terindah dalam hidupku,
aku ingin setiap coretan aku bermanfaat untuk semua,
Aku ingin keluargaku tahu isi hatiku dan betapa kasihnya aku kepada mereka,
Aku ingin sahabat-sahabatku tahu,
 mereka amat bermakna dalam hidupku.

Dan yang teramat penting,
Aku ingin memdidik diri ku ini dan orang lain untuk menjadi lebih baik
kerana ilmu itu amat penting
ilmu itu cahaya dan bekalan sebuah kehidupan

Kehidupan ini adalah sebuah perjalanan
Yang tidak tahu kesudahan
Penuh halangan dan rintangan jua ragamnya
Setiap hari adalah pelajaran dan ujian.

Aku menulis..............
Bukan kerana aku mahukan nama
Bukan kerana aku mahukan kemahsyuran
Bukan juga untuk bermegah-megah

Aku menulis..............
Kerana aku hanyalah HAMBA
Aku hanya hamba Allah yang lemah
yang senantiasa ingin mencari hikmah perjalanan kehidupan ini.

25052013 2100pm
iman_nurkasih



~Biarlah nanti bila aku mati
Kehadiran aku dirasai disini
Kerana disini aku tetap hidup.
Bernafas dengan setiap coretan qalbi~

Wednesday, May 15, 2013

Revision Week

Assalamualaikum.w.b.t


Minggu terakhir "Lecture" amat sayu sekali rasanya, bakal merindui suasana itu. bersama-sama teman-teman menimba Ilmu, dari guru-guru yang tidak bisa mengenal erti penat jemu, mendidik memberi Ilmu.
"SELAMAT HARI GURU"

MY EXAMINATION'S SCHEDULE

Organizational Theory 
21 May 2013 (Tuesday)
9.00 am - 12.00 pm

Industrial Relations
23 May 2013 (Thursday)
   2.30 pm- 5.30 pm

English for Occupational Purpose
29 May 2013 (Wednesday)
9.00 am - 12.00 pm

Training Management 
31 May 2013 (Friday)
9.00 am- 12.00 pm

Quality Management
5 June 2013 (Wednesday)
9.00 am- 12.00 pm

Di sini, saya ingin memohon maaf kepada semua yang mengenali diri ini andai ada salah silap, tutur bicara menguris hati dan perasaan dsb. Maafkan diri ini. Saya juga ingin mengucapkan selamat mengulangkaji buat sahabat IIUM, di luar IIUM yang bakal menduduki periksaan dan yang mengenali diri ini. Semoga dipermudahkan menjawab soalan-soalan peperiksaan anda nanti. Semoga berjaya didunia dan akhirat.
ALL THE BEST
"Semoga Beroleh Kejayaan"


~Menuntut ILMU itu tiada pengakhiran,
biarlah dimanapun, saat jua ketika, 
carilah ilmu, kutiplah ia kerana ilmu itu adalah
 NUR yang menerangi hidup insani didunia ini~

Thursday, March 21, 2013

Doaku untuk semua =)

سْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــم
"Ya الله ,sahabat saya yang membaca ini adalah sahabat yang soleh dan solehah, kuat, sabar, sayangilah dia serta kasihilah dia. Engkau bantulah dia tingkatkan kehidupannya, mudahkan rezekinya,sihatkan badannya. Jika dia melangkah, selamatkanlah dia, mudahkan langkahnya"
  
أَمِيْن يَا رَبَّ العَلَمِينْ


Saya doakan semoga semua orang diberi kemudahan dan kekuatan dalam segala-galanya, Allah bersama kita, kalau kita letak Allah bersama-sama kita. InsyaAllah. ^_^

ALL THE BEST, for assignment, midterm exam, final exam, ujian-ujian hidup sama ada masalah atau nikmat duniawi.. kita suma kuat, dan mampu menghadapinya!

" Allah tidak membebani seseorang memembebankan melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Dia mendapat (pahala) dari (kebajikan) yang dikerjakannya dan dia mendapat (siksa) dari (kejahatan) yang diperbuatnya."

(Mereka berdoa), "  Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika lupa atau kami melakukan kesalahan. Ya Tuhan kami, janganlah Kau bebani kami dengan bebanan yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang sebelum kami. Ya Tuhan kami,janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup memikulnya. Maafkanlah kami, ampunilah kami, dan rahmatilah kami. Engkaulah pelindung kami, maka tolonglah kami menghadapi orang-orang kafir."  

(Al-Baqarah 2:286)

~Kita ada Allah, tempat kita mengadu~ 
"Tetapkanlah kami( istiqhamah) dijalanMu ini, Ya Allah"

Tuesday, March 19, 2013

Nikmat Kurnia Ilahi

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah syukur atas rahmat kasih Ilahi kerana diri ini masih bisa bernafas diatas muka bumi ciptaanNya ini. Alhamdulillah nikmat yang sering kita lupa, yakni nikmat usia pemberianNya. Masa yang berlalu bagaikan air mengalir yang sering kita persiakan. Astagfirullah hal'azim, ampunilah kami Ya Allah atas kealpaan kami atas urusan duniawi, kami tahu, banyaknya dosa kami tapi tak pula sering sujud taubat kepadaMu, peluang yang diberikan kekadang tidak diendahkan. Ya Allah ampunilah dosa-dosa kami. Berikanlah bimbingan, petunjukMu dan kuatkan langkah kaki kami menuju syurgaMu dengan mecapai keredhaan dariMu.

Sesungguhnya apa yang kamu sembah selain Allah itu adalah berhala, dan kamu membuat dusta. Sesungguhnya yang kamu sembah selain Allah itu tidak mampu memberikan rezki kepadamu; maka mintalah rezki itu di sisi Allah, dan sembahlah Dia dan bersyukurlah kepada-Nya. Hanya kepada- Nyalah kamu akan dikembalikan.”
 ( Al Ankabut : 17)
  

Buat Birthday Girl, ini kad untuk awak ^_^
Semoga mendapat inspirasi untuk lebih maju kehadapan. Ameen.



Nikmat usia buatku kerana aku masih diberi kesempatan untuk sampai ke tarikh 14032013 (masihi) yakni genaplah umurku 23tahun. Alhamdulillah, semoga peningkatan umur ini menjadi pemangkin untuk membuat peningkatan dalam amal ibadah jua kebaikan Ameen. =)

Dan apa saja nikmat yang ada pada kamu, maka dari Allah-lah (datangnya), dan bila kamu ditimpa oleh kemudharatan, maka hanya kepada-Nya-lah kamu meminta pertolongan.”
 (An Nahl :16)
Hadiah terindah buatku diusiaku ini untuk lebih merasa dekat denganMu
Banyaknya nikmatMu buat ku Ya Allah.
Semoga ia menjadi pemangkin untuk kejayaan dimasa hadapan Insya ALLAH,

~Lambaian CintaMU memanggilku demi meraih redhaMu~
.

Thursday, February 7, 2013

Masih Di sini

Assalamualaikum w.b.t



Hari ini dah masuk hari ke lima berada di UIA untuk semester yang terakhir Insha-Allah. Semester ni, Alhamdulillah cuma amik 5 subjek, selalunya 7 subjek termasuk subjek skill. tapi disebabkan tak pernah miss amik semester pendek, so sem ni cuma 15 contact hour. >_<  So, okey la jadual, hari isnin dan rabu, kelas pagi, petang tak dak kelas, hari selasa dan khamis pulak, EOP, 8.30 - 10.30 Pagi, then petang full dari pukul 2 sampai pukul 5 petang. Setakat ni, kelas EOP belum start lagi sebab belum ada venue, macam mana nak p kelas kan, kalu tempat belum diketahui, so kami pakat assume, this week, kelas EOP belum bermula, maybe next week kot start, Inshaa-Allah. Antara subjek yang diambil semester ini:

LANGUAGE FOR OCCUPATIONAL PURPOSES-ENM
TRAINING MANAGEMENT
QUALITY MANAGEMENT
INDUSTRIAL RELATIONS
ORGANIZATIONAL THEORY

Allah lebih mengetahui, sesungguhnya kita hanya hambaNya yang lemah. Kita hanya mampu berusaha lakukan yang terbaik, dan kemudian, kepada Dia kita berserah dan bergantung harap. Dan saya akui, perjalanan hidup didunia ini memang berjalan atas takdirnya, dari dulu lagi. Macam-macam dah pengalaman yang membawa aku ke sini. Alhamdulillah, semoga berada di pengakhiran yang baik. Ameen.

Di semester ini, akan cuba buat sehabis baik dan ku serahkan takdirku ini ditangan Nya untuk mengukir perjalanan kehidupanku, yang penting kita perlu bezakan baik dan buruk, membuat pertimbangan disetiap pilihan yang berlaku dalam kehidupan. =)

Kadang kita rasa, ianya baik untuk kita, sedang tidak pula, begitulah sebaiknya, Allah Maha mengetahui apa yang terbaik buat kita. Angkat kedua tangan, menadah, memohon kepadaNya, Teruskan berdoa, memohon petunjuk dariNya, Doa, Doa dan teruskan berdoa tanpa jemu, kerana Dialah tempat kita bergantung harap. Banyak sangat nikmat pemberianNya setiap hari kepada kita sama ada sedar atau tidak. Tapi bila tersedar, alangkah keldilnya kita dimuka bumi ini. Sungguhnya banyak dosa yang kita lakukan, Allah tetap mengasihi kita. Kerana Allah itu Maha Pengasih lagi Penyayang buat hamba-hambaNya. Tapi dimana syukur kita? Semoga kita sentiasa menjadi orang yang bersyukur. Ameen.

Manusia itu datang dan pergi
Tapi Allah itu tetap disisi
Cinta manusia berpada-pada
Cinta Allah kekal selamanya

~Islam is the way of our life~

Saturday, February 2, 2013

Madah seorang Muslimah


 
  
Aku bukanlah seorang gadis yang cerewet dalam memilih pasangan hidup. Siapalah diriku ini untuk memilih berlian sedangkan aku hanyalah sebutir pasir yang wujud di mana-mana. Tetapi, aku juga  punyai keinginan seperti gadis lain dilamar lelaki yang bakal dinobat sebagai ahli syurga, memimpin tanganku ke arah jalan yang diredhai Allah Taala, yang dapat bersamaku saat susah dan senang, dalam memikul amanah di dalam rumahtangga dengan penuh ketenangan, kasih sayang dan rahmat Ilahi agar menjadi keluarga bahagia lagi diberkati Allah di dunia dan di akhirat.


Tidak perlu kau memiliki wajah seindah Nabi Yusuf a.s. yang mampu mendebarkan jutaan gadis tetapi andainya kaulah jodohku yang tertulis di Luh Mahfuz, Allah pasti akan mencampakkan rasa kasih di dalam hatiku, jua hatimu, kali pertama kita perpandangan. Itu janji Allah kerana Allahlah tempat kita bergantung harap dan berdoa.  Akan tetapi selagi kita tidak diikat dengan ikatan pernikahan selagi itu jangan kau zahirkan perasaan itu kepadaku, kerana kau masih tidak mempunyai hak untuk berbuat begitu. Juga jangan kau lampaui batasan yang telah ditetapkan syara’. Aku takut perlakuan itu akan memberi impak yang tidak baik dalam kehidupan kita kelak.

Permintaanku tidak banyak, cukuplah dirimu yang diinfaqkan seluruhnya pada mencari redha Ilahi. Aku akan merasa amat bertuah dan bersyukur andai dapat menjadi tiang seri dirimu atau sandaran perjuanganmu. Bahkan aku amat bersyukur pada Ilahi, kiranya akulah yang ditakdirkan meniup semangat juangmu, menghulurkan tanganku untukmu berpaut sewaktu rebah atau tersungkur dimedan yang dijanjikan Allah dengan kemenangan atau syahid atas perjuanganmu. Akan ku sokong segala kebaikan yang kamu lakukan itu demi raih syurga Ilahi.

Aku hanyalah gadis biasa tetapi aku yakin seandainya kau serahkan seluruh cintamu kepada Allah, tentunya ada juga secebis cintamu untukku kerana Allah. Dengan kau mencintai Allah dengan sepenuh hatimu maka akan terpercik cintamu kepadaNya dalam diriku jua. Maka beruntunglah aku kerana kerana cintaNya kita bakal menjalin kasih bahagia. Cinta itu lebih abadi daripada cinta insan biasa. Moga cinta itu juga yang akan mempertemukan kita kembali disyurga.

Aku juga tidak ingin dilimpahi kemewahan dunia. Cukuplah dengan kesenangan yang telah diberikan ibu bapaku kepadaku. Apa guna kau menimbun harta untuk kemudahanku sekiranya harta itu membuatkan aku dan kau lupa tanggungjawapmu. Cukuplah sekadarnya agar kita merasa bahagia dan aman untuk kehidupan yang baik di dunia fana ini. Biarlah kita hidup dibawah jaminan Allah sepenuhnya dengan meletakkan Allah yang utama dalam kehidupan menuju syurgaNya, In shaa-Allah.

Proposal tanggungjawab kita

Kerana cinta kepadaNya kita bakal bertemu
untuk sama meraih redha dan keberkatan dalam rumahtangga kita
bersama mengemudi rumahtangga dengan memahami peranan dan tanggungjawab kita, yakni
sebagai hamba kepada Allah Taala, Tuhan yang Maha Berkuasa atas segala sesuatu,
sebagai khalifah muka bumi, Amar maaruf Nahi mungkar walau dimana kita berada,
sebagai anak kepada kedua orang tua kita, tunaikan hak mereka dengan sebaiknya,.
sebagai suami dan isteri, yang perlu sentiasa berkomunikasi dengan baik dan bertolak ansur,
dan sebagai ibu dan ayah buat anak-anak kita kelak, mendidik mereka menjadi anak yang soleh dan solehah. =)

Kita sudah dewasa untuk berfikir dengan lebih matang untuk sama-sama membina keluarga sakinah,mawaddah wa rahmah, demi menuju ke syurga Ilahi.
Bimbinglah daku, nasihatilah daku bilaku alpa dan leka kerana kita sebagai hambaNya punya kelemahan dan kekurangan. Terimalah diri ini apa adanya, wahai bakal suamiku. =)
Buat diriku dan semua bakal isteri solehah
Itu impian kita sebagai muslimah
Biarpun kita bukanlah ustazah atau srikandi agung, tapi kita mesti mempunyai cita-cita untuk menjadi lebih baik seperti mereka, penuh ilmu didada dan semangat juang yang tidak pernah luntur.
Inshaa-Allah semoga Allah permudahkan urusan kita. =)
Kerana kita juga bakal mendidik anak-anak kita kelak dengan
Ilmu mengenal Tuhan Pencipta dan menghiasi diri mereka dengan akhlak mulia seperti Rasulullah s.a.w.
berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah, itu pegangan dan panduan kita semua.

Tugas seorang ibu bukanlah mudah dan ia perlukan sokongan dari sang suami agar dapat membimbing diri anak-anak tatkala salah mencengcam minda.
Mari sama-sama menyemai bahagia dijiwa dan diminda dengan bersikap positif dan yakin pada diri
agar usaha murni berterusan hingga mencambahkan hasil yang baik.
Semoga ini bukanlah sekadar kata tapi punya perancangan jelas lagi nyata.

"Letakkan dunia ditangan dan akhirat pula dihati, In shaa-Allah Allah sentiasa disisi"

Sunday, January 20, 2013

Kenangan Lalu

Dengan ini mempersembahkan.

 (Gambar di Surau Hafsa, Pejabat Telaga Biru)

(Saja sesuka hati teringat kenangan lalu)
^_^

Mengimbau kenangan semasa study, kemas bilik bila berakhir semester,
bercanda mesra bersama rumate-rumateku dan 'geng hafsah'
semuanya di Mahallah Hafsah
 Bersama 'geng Hafsa' my last gathering.
Yang sem lepas tak dan nak join depa pi makan steambot, =( 
Sedih la pulak sebab ramai daripada mereka (accounting student) ada praktikal training semester depan.

 Board Semester 1 2012/2013
Hafsah G 3.4
Rumate: Fatin, Along Husna & Salwa
Next semester In shaa Allah kita jumpa lagi
(^_^)
 
 Board dan meja study,semasa study week
Penuh, penuh, penuh. XP
Menyiapkan research paper dan assignment
hahahaha


Kosong.. kosong..kosong =)
Akan diguna semula untuk semester terakhir, In shaa Allah =)
Semester 2 2012/2013

 
 Board Semester 2 2011/2012
Hafsah G 4.4 (Kenms's Room)
Rumate: Fathin, Timmy & Akmal
Masa Final Exam

Board Semester 1 & 2 2010/2011
Bilik G 3.6
(Kenangan rerumate ngan Fatin Hasanah, Kak Piah & Anys)
Kenangan terindah bersama-sama mereka ini
Sweet memory, Sayang kalian
~Ukhuwwah Fillah Abadan Abada~
 
JOM BERKEMAS, NAK BALIK KAMPUNG
~Kedah, Aku Datang~

Semester 1 2012/2013 (Baru-baru ni)
Longgok-longgok dulu,
Nanti kita kelas-kelaskan naa.
Pening lalat time mengemas.
 Kumpul barang atas meja
Selerakkan dulu
Pastu kelas-kelaskan yea

Beg letak satu tempat


 Keadaan bilik G 4.4 sebelum kemas
macam biasa, selerakkan dulu, katil, meja & dilantai
Lepas tu baru kemas elok-elok
sebab sem berikutnya pindah bilik baru =)
 
Dan ada praktikal training shortsem nya
Kena angkut barang p letak rumah mak tam
Terima kasih mak tam sebab bagi pinjam rumah letak barang aritu ^_^
Nasib la rumah mak tam dekat ja. =)

Wish Lists Bilik G 4.4 "Kenms's student"
3 orang BBA Seorang BECS
Kecoh bilik ni duduk ngan depa 3 orang tu.
Jadi tempat mengadu dan luah perasaan mereka bertiga
Cik Tim suka mengadu bila kena buli ngan cik Kemal & Fathin
Bilik ni selalu jadi port lepak 'geng hafsa econs'
 
Masing-masing ceria dan menceriakan
Terima Kasih Cik Tim, Cik Kemal dan Cik Fathin
Menceriakan hari-hari saya di semester 1 & 2 2011/2012

Alhamdulillah dah siap kemas, G 3.6
Baru sebahagian tak termasuk beg baju
(^_^)

 Ok, jom balik kampung!
(^_^)

Menggamit kenangan ketika taaruf week bulan Disember 2009
Semester 2 2009/2010
Kami sebahagian 'Geng Hafsah'
Muda remaja berbaju batik
Cantik, motif buluh berwarna ungu

 
Alhamdulillah, mereka 'geng usrah tercinta'
~Big Bang Forever~
Sentiasa menjadi nadi penggerak
jasad rohaniku
Kekuatan, kecintaan, Kemesraan
Di setiap semester ku
Andak sayang kalian sesungguhnya
kerana Allah kita dipertemukan

Ukhwah Fillah Selamanya

 Pinjam jubah k.long sebab tu warna kelabu
Yang sebenarnya bakal dapat warna kuning In Shaa Allah
Semoga semester berikutnya berjalan lancar
Diberikan kemudahan menuntut ilmu
dan keberkatan dalam pembelajaran
Ilmu dunia dan akhirat
 In shaa Allah bakal menjadi graduan berjaya di dunia dan akhirat
Ameen

~Kadang-kadang kita perlu menoleh ke belakang untuk menyusuri jalan kehidupan dihadapan kerana tanpa kenangan masa lalu maka tiadalah kita di hari ini~

Thursday, January 17, 2013

Listen...Listen...Listen...

Assalamualaikum w.b.t

Mungkin ada yang tertanya-tanya apa yang listen..listen..listen ni kan? Oh, ini adalah Isu mengenai Forum Suara Mahasiswa yang diadakan di UUM pada 8 Disember 2013 yang lalu. Click disini----> VIDEO YOUTUBE. Untuk dengar sendiri. Nice Video =) Pertama kali mendengar, saya tidak mengerti, apakah yang ingin disampaikan Puan Sharifah Zohra Jabeen Syed Shah Miskin ini, mengaitkan persoalan Miss Bawani mengenai isu pendidikan percuma dan Bersih itu, dengan haiwan? Ikan, josh, lembu, kucing? Dia langsung tidak menjawap dan hanya mengulas dengan panjang lebar seperti tidak ada kena mengena langsung dengan persoalan miss Bawani. =( So, sad.

Lepas itu, cakap pula mngenai 'respect' dan keluarkan beberapa statement salah satunya 'when I speak,you listen. Let's me speak'. Sangat 'annoying' diulang banyak-banyak kali. Mungkin dia nak bagi semua pelajar ingat, jangan "masuk telinga kiri, keluar telinga kanan" ya? Baik =). Sampai hati, dia rampas mikrofon untuk menghentikan percakapan Miss Bawani padahal Miss Bawani belum habis bercakap lagi kan. Dia cakap dia tidak mengaibkan miss Bawani tetapi pada masa yang sama telah mengaibkan Miss tu dihadapan ribuan orang. Mungkin dia tidak sedar, mungkin! Huh ku keliru dengan Puan Sharifah ini, apa yang dia nak sampaikan sebenarnya? Keliru lagi. (saja buat-buat keliru). Lepas dengar Penjelasan dari Miss Bawani. Baru clear, ya la kita tak duduk disana, kita tidak mengetahui keadaan disana. Ya dak?  Mungkin kita perlukan penjelasan dari Puan Sharifah pulak? Ya!! Ya!! mungkin. Nak dengar pula penjelasan dari pihak dia macam mana. =)
 Ok, cukup dulu, saya tidak mahu mengulas mengenai video ini sebab sudah pasti ramai sudah menonton dan memahami isu dalam video ini. ^_^ Boleh baca ulasan disini juga. The Star.


Fenomena LISTEN ini sejak seminggu ini kian menjadi-jadi. Apa LISTEN ini? Dengar, dengar dan dengar. Jangan bercakap bila saya bercakap, sila dengar,dengar dan dengar. Mahasiswa seperti saya dan anda perlu membuka minda dan jiwa untuk menilai yang mana benar dan mana salah. Kita tidak perlu mengikut telunjuk 'mereka' lagi kerana 'media kita' hanya dihujung jari dan kita sudah matang dan bijak menilai yang mata kaca dan yang mana permata. Kita bukan lagi alat mainan mereka. Kita punya akal untuk berfikir dengan sewarasnya.
 "It's hard to listen with a big, sticky ego". So, kita jangan jadi macam ini, sebab semua orang berhak bersuara dan ia bukanlah suatu masalah seperti haiwan dengan bersuara jika kita dipihak yang benar. Dan kita ini makhluk ciptaan Allah yang berbeza dengan haiwan kerana kita boleh bersuara dan dikurniakan akal oleh Allah Taala.
Sangat kagum dengan keberanian Miss Bawani, dia mempunyai keistimewaan untuk lancar berkata-kata dan mempunyai 'point-point' yang bernas untuk dipersoalkan. Mungkin isu ini adalah petunjuk dan ada hikmah disebalik semua ini untuk kita semua. Kita semua perlu celik ilmu dan perlu lebih peka dengan isu semasa sebagai seorang mahasiswa di zaman ini. Kita semua mempunyai kelebihan dan kekurangan sebagai makhluk ciptaanNya. Oleh itu, kita perlu gilap dan tingkatkan peribadi dan jati diri sebagai seorang mahasiswa dengan apa yang Allah kurniakan buat kita. ^_^

Komunikasi dua hala amatlah penting. Jadinya, untuk orang hormat kita, kita perlu dengar dahulu apa yang ingin disampaikan kemudian baru menjawap atau respon. begitulah yang sebaiknya. Barulah ada kefahaman dan toleransi yang baik. Jangan sesekali memburukkan orang lain diharapan orang lain, kelak aib kamu pula akan diBONGKARkan. Akhir kata, buang yang keruh dan ambillah yang jernih. Kita perlu belajar dari pengalaman 'peristiwa yang telah berlaku ini' dan jadikan ia sebagai pengajaran dan pedoman buat kita semua. =)
"Hormat menghormati amalan mulia
Jadikan ia pegangan kita
Isu 'listen' membuka minda
Buat kita seorang MAHASISWA"

Hidangan 'santai' untuk anda.
Semuanya mengenai LISTEN OK!! Enjoy =)

p/s: Maaf atas ketidakformalan kata-kata dan keterlanjuran budi bicara.

Thursday, January 3, 2013

Yang Dicari


Assalamualaikum w.b.t
Alhamdulillah hari ini hari ke-3 dalam tahun 2013. Selamat tahun baru masihi diucapkan buat semua =) Seperti tahun yang lalu, malam tahun baru yang lepas, saya sekali lagi dipilih oleh Allah untuk bersama-sama ribuan muslimin muslimat di Dataran Shah Alam. Sekali lagi, memori yang indah untuk dikenang dalam kehidupan ini  dan bersama-sama teman-teman seperjuangan. Syukur alhamdulillah =)

Acapkali tahun baru, orang akan bercerita mengenai "AZAM" saya tidak mahu bercerita mengenainya, azam itu subjektif bagi setiap orang, bagi saya setiap hari adalah azam, kerna setiap hari apabila kita  terbangun dari tidur itu adalah nikmat dan perlulah memulakan setiap hari kita dengan "NIAT" yang baik yakni azam, dan bersyukur kerana masih diberi peluang oleh Allah untuk menghuni alam ciptaanNya. Syukur Alhamdulillah =)

Bayangkan bagaimana jika kita terbangun, tiba-tiba kita ditempat gelap gelita yakni "kubur"? Bersediakah kita untuk melangkah ke alam itu wahai sahabat-sahabatku? Tidak takutkah kalian dengan azab Allah? Takutkan? Semoga meningkatnya umur kita dari hari ke hari, bulan ke bulan dan tahun ketahun, kita juga dapat melakukan peningkatan dalam amal ibadah kita Insya-Allah. Cukuplah jika kita istiqhamah dengan sedikit amal tapi sentiasa mempunyai niat untuk melakukan peningkatan dalam beribadah sebagi hamba kepadaNya. Insya-Allah banyakkan berdoa dan bertaubat kepada Allah, agar diterima segala amalan-amalan kita. Untuk tahun ini dan berikutnya, semoga kita akan pernah puas untuk terus mencari jalan untuk ke syurga. teruskan pencarian kita.=)

( Dibawah ini adalah, Sumber rujukan : Buku "Untukmu Ummat", Ust. Dr. Zaharuddin). ms.33.
Firman Allah S.W.T dalam Surah Al-Qasas:77,

Maksudnya,
 "Carilah apa yang dianugerahkan Allah kepadamu (daripada kebahagiaan) negeri akhirat, dan janganlah kamu melupaka kebahagiaanmu (daripada kenikmatan) duniawi. Berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu dan janganlah kamu melakukan kerosakan di muka bumi. Sesungguhnya Allah tidak meyukai orang yang melakukan kerosakan".

Ibnu Abbas r.a ketika mengilas ayat ini mengatakan,
"Allah mengarahkan kia agar memanfaatkan umur sebaiknya dan bahagian manusia adalah umur dan amla soleh dalam hidupnya".


Al-Hasan dan Qatadah pula mengingatkan kita agar tidak menghabiskan peluang dan umur kita hanya untuk mendapat nikmat sementara dunia yang halal.

Ibnu Umar pula meriwayatkan:
"Bercucuk tanamlah (berusahalah) untuk duniamu seolah-olah kamu akan hidup selamanya dan beramallah untuk akhiratmu seolah-olah kamu akan menemui maut keesokkan harinya."

Dan nasyid dibawah ini untuk sama-sama kita menghayati bait-bait liriknya yang didendangkan oleh Ust. Nazrey Johari, Yok dengarkan bersama. =) Click tajuk untuk video youtube~

YANG DICARI

Ramai orang mencari
Ketenangan... kebahagiaan dalam hidup ini
Tapi tidak bertemu
Ketenangan... kebahagiaan sampai akhir hayat

Kerna mereka tidak mengenal
Siapa yang wajib disembah
Kerna mereka tidak tahu
Siapakah Yang Maha Pencipta

Ramai orang tersesat
Dalam mencari Tuhan Yang Esa
Kerna salah tujuan
Dan tempatnya menghambakan diri

Kerna mereka tak mau percaya
Dan beriman pada Yang Kuasa
Kerna mereka tak mau percaya
Pada rasul penutup nabi

Kebenaran ada di mana pun
Jika ikhlas hati mencarinya
Pasti akan bertemu
Allah Yang Esa...

Allah...Allah.

Alhamdulillah, sangat menusuk hati dan jiwa kan =) sangat suka lagu ini.

"Buat mereka yang jauh tersasar, kudoakan semoga kalian menemukan jalan pulang,
Buat meraka yang berada dipersimpangan jalan, kudoakan semoga kalian menemukan jalan kebaikan,
Buat mereka yang berada dijalan kebenaran, kudoakan semoga kalian Istiqamah dalam menuju  Tuhan""     ""(iman_nurkasih)