Thursday, January 3, 2013

Yang Dicari


Assalamualaikum w.b.t
Alhamdulillah hari ini hari ke-3 dalam tahun 2013. Selamat tahun baru masihi diucapkan buat semua =) Seperti tahun yang lalu, malam tahun baru yang lepas, saya sekali lagi dipilih oleh Allah untuk bersama-sama ribuan muslimin muslimat di Dataran Shah Alam. Sekali lagi, memori yang indah untuk dikenang dalam kehidupan ini  dan bersama-sama teman-teman seperjuangan. Syukur alhamdulillah =)

Acapkali tahun baru, orang akan bercerita mengenai "AZAM" saya tidak mahu bercerita mengenainya, azam itu subjektif bagi setiap orang, bagi saya setiap hari adalah azam, kerna setiap hari apabila kita  terbangun dari tidur itu adalah nikmat dan perlulah memulakan setiap hari kita dengan "NIAT" yang baik yakni azam, dan bersyukur kerana masih diberi peluang oleh Allah untuk menghuni alam ciptaanNya. Syukur Alhamdulillah =)

Bayangkan bagaimana jika kita terbangun, tiba-tiba kita ditempat gelap gelita yakni "kubur"? Bersediakah kita untuk melangkah ke alam itu wahai sahabat-sahabatku? Tidak takutkah kalian dengan azab Allah? Takutkan? Semoga meningkatnya umur kita dari hari ke hari, bulan ke bulan dan tahun ketahun, kita juga dapat melakukan peningkatan dalam amal ibadah kita Insya-Allah. Cukuplah jika kita istiqhamah dengan sedikit amal tapi sentiasa mempunyai niat untuk melakukan peningkatan dalam beribadah sebagi hamba kepadaNya. Insya-Allah banyakkan berdoa dan bertaubat kepada Allah, agar diterima segala amalan-amalan kita. Untuk tahun ini dan berikutnya, semoga kita akan pernah puas untuk terus mencari jalan untuk ke syurga. teruskan pencarian kita.=)

( Dibawah ini adalah, Sumber rujukan : Buku "Untukmu Ummat", Ust. Dr. Zaharuddin). ms.33.
Firman Allah S.W.T dalam Surah Al-Qasas:77,

Maksudnya,
 "Carilah apa yang dianugerahkan Allah kepadamu (daripada kebahagiaan) negeri akhirat, dan janganlah kamu melupaka kebahagiaanmu (daripada kenikmatan) duniawi. Berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu dan janganlah kamu melakukan kerosakan di muka bumi. Sesungguhnya Allah tidak meyukai orang yang melakukan kerosakan".

Ibnu Abbas r.a ketika mengilas ayat ini mengatakan,
"Allah mengarahkan kia agar memanfaatkan umur sebaiknya dan bahagian manusia adalah umur dan amla soleh dalam hidupnya".


Al-Hasan dan Qatadah pula mengingatkan kita agar tidak menghabiskan peluang dan umur kita hanya untuk mendapat nikmat sementara dunia yang halal.

Ibnu Umar pula meriwayatkan:
"Bercucuk tanamlah (berusahalah) untuk duniamu seolah-olah kamu akan hidup selamanya dan beramallah untuk akhiratmu seolah-olah kamu akan menemui maut keesokkan harinya."

Dan nasyid dibawah ini untuk sama-sama kita menghayati bait-bait liriknya yang didendangkan oleh Ust. Nazrey Johari, Yok dengarkan bersama. =) Click tajuk untuk video youtube~

YANG DICARI

Ramai orang mencari
Ketenangan... kebahagiaan dalam hidup ini
Tapi tidak bertemu
Ketenangan... kebahagiaan sampai akhir hayat

Kerna mereka tidak mengenal
Siapa yang wajib disembah
Kerna mereka tidak tahu
Siapakah Yang Maha Pencipta

Ramai orang tersesat
Dalam mencari Tuhan Yang Esa
Kerna salah tujuan
Dan tempatnya menghambakan diri

Kerna mereka tak mau percaya
Dan beriman pada Yang Kuasa
Kerna mereka tak mau percaya
Pada rasul penutup nabi

Kebenaran ada di mana pun
Jika ikhlas hati mencarinya
Pasti akan bertemu
Allah Yang Esa...

Allah...Allah.

Alhamdulillah, sangat menusuk hati dan jiwa kan =) sangat suka lagu ini.

"Buat mereka yang jauh tersasar, kudoakan semoga kalian menemukan jalan pulang,
Buat meraka yang berada dipersimpangan jalan, kudoakan semoga kalian menemukan jalan kebaikan,
Buat mereka yang berada dijalan kebenaran, kudoakan semoga kalian Istiqamah dalam menuju  Tuhan""     ""(iman_nurkasih)

No comments:

Post a Comment